A brit versenyhivatal a napokban adta hírül, hogy elfogadta hat online szállásközvetítő vállalását, mely alapján a jövőben tartózkodni fognak bizonyos kereskedelmi gyakorlatoktól. Magyarországon jelenleg a Gazdasági Versenyhivatal folytat versenyfelügyeleti eljárást az online szállásfoglaló portált üzemeltető Booking.com B.V.-vel szemben.

A magyar versenyhatóság szintén kötelezettségvállalás elfogadásával zárta le tavaly az Airbnb elleni versenyfelügyeleti eljárását. A szálláshelyek online piacterét üzemeltető ír cég vállalta a díjaival kapcsolatos tájékoztatásainak módosítását, így a fogyasztók jobb és több információt kapnak szálláskeresésük során.

A brit versenyhatóság hat jelentősebb online szálláshely-közvetítőt vizsgált a közelmúltban, miután komoly aggályok merültek fel egyebek mellett a fogyasztók sürgetésével, a megtévesztő kedvezményekkel, a jutalékok befolyásával a portálokon ajánlott szálláshelyek sorrendjére vagy a rejtett költségekkel kapcsolatban. Az eljárás szintén a vállalkozások kötelezettségvállalásával zárult, e szerint szeptember 1-től már nem alkalmazzák a kifogásolt eladásösztönző gyakorlatokat.

Magyarországon jelenleg a Booking.com-mal szemben folyik eljárás, miután a weboldal egyes szálláshelyekkel kapcsolatos, valószínűsíthetően sürgető jellegű tájékoztatásai (pl. „Még 32-en nézik”; „Egyvalaki épp azt fontolgatja, hogy ezen a szálláson foglal”)  azt a látszatot kelthetik a fogyasztók számára, hogy a szabad helyek rohamosan fogynak, így alkalmasak lehetnek olyan pszichés nyomásgyakorlásra, amely jelentősen korlátozhatja a fogyasztó választási vagy magatartási szabadságát, illetve lehetőségét a megalapozott döntés meghozatalára.

A GVH azt is vizsgálja, hogy a booking.com weboldalon elérhető szállásajánlatok valóban térítésmentesen lemondhatók-e a legtöbb esetben, ahogy a szolgáltatás hirdetéseiben (pl. televíziós reklámokban, hírlevélben) szerepelt, illetve hogy a vállalkozás az „ingyenes lemondás” lehetőségével kapcsolatos tájékoztatást tekintve az elvárható szakmai gondossággal járt-e el, hiszen nem egyértelmű az online portál ellenőrzési rendszerének alkalmassága e lehetőségek utánkövetésére.

Szintén az eljárás tárgya, hogy a vállalkozás az elvárható szakmai gondossággal járt-e el a magyarországi szállásadók szállásajánlatainak megjelenítésekor a www.booking.com weboldalon, valamint a Booking.com alkalmazásban – különösen ami a Széchenyi Pihenő Kártya kiemelt feltüntetését illeti fizetési eszközként –, és nem tesz-e a fogyasztói döntést torzító különbséget az egyes szállásadók hirdetései között.

A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárásának megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/17/2018.

Budapest, 2019. február 21.

Gazdasági Versenyhivatal


Információ a sajtó részére:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu
http://www.gvh.hu

Nyomtatható verzió PDF formátumban