Budapest, 2021. június 10. – Az eMAG megkezdte a kuponok kibocsátását felhasználói számára, amelyre a versenyhatóság májusi döntése kötelezte. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásai során született, hasonló kötelezettségvállalások előnyösek a fogyasztóknak és a jogérvényesítés szempontjából is fontosak.

         Az elmúlt héten megkezdődött az eMAG kedvezménykuponjainak kiküldése az érintett fogyasztóknak, amelyet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) írt elő a vállalkozás számára. A kedvezmény fél évig használható fel, és 3000 forintos engedményt biztosít 10.000 forint feletti vásárlásból minden fogyasztónak, akik az elmúlt egy évben az eMAG platformján vásároltak. A kupont minden jogosult e-mail üzenetben kapja meg, és egy kattintással automatikusan hozzáadható a felhasználó eMAG fiókjához. A vállalkozás a kuponok felhasználási ideje alatt 4 alkalommal fog emlékeztető e-mail üzenetet küldeni mindazok számára, akik még nem használták fel a kedvezményt.

         A cégcsoport a 2021 májusában lezárult versenyfelügyeleti eljárás során tette a fogyasztók jóvátételére vonatkozó önkéntes vállalásait, amelyeket a nemzeti versenyhatóság Versenytanácsa bírságcsökkentő tényezőként vett figyelembe. Az utóbbi időszakban a Versenyhivatal bírság kiszabása mellett vagy helyett kiemelten figyelembe vette, ha egy cég önkéntesen vállalta, hogy orvosolja a felmerülő versenyaggályokat és kompenzálja a fogyasztókat. A tavalyi esztendőben, a rekord összegű 8,4 milliárd forint kiszabott versenyfelügyeleti bírság mellett a GVH Versenytanácsa által elfogadott, közvetlenül a fogyasztóknál hasznosuló jóvátétel értéke meghaladta a 2,1 milliárd forintot. Hasonlóan előnyös lehet a fogyasztók és a közérdek szempontjából, ha a versenyhatóság jogsértés megállapítása (esetlegesen bírság kiszabása) mellett, bírságcsökkentéssel ismeri el a cégek önkéntes jóvátételi vállalásait – mint az eMAG esetében.

         A kötelezettségvállalások rugalmasan képesek lezárni az eljárásokat, hiszen általában nem követi őket hosszas bírósági jogvita. A döntés ilyenkor iránymutatást adhat a többi piaci szereplő számára is. Emellett további előnye, hogy olyan területre is kiterjedhet, amelyet a Versenyhivatal egyébként nem tudna kikényszeríteni – ilyen például az eMAG vállalásai a magyar vállalkozások külpiaci terjeszkedésének elősegítésére a cégcsoport külföldi platformjain.

„A GVH minden eljárásban egyedileg mérlegeli az érintett cégek vállalásait, melyre a hatályos jogszabályok alapján van lehetőség. A versenyhivatal 2020-ban az ügyeinek 20%-ában fogadott el vállalásokat a cégek részéről, és zárta le eljárásait jogsértés (vagy annak hiánya) kimondása nélkül. A Versenytanács a legsúlyosabb versenyjogi jogsértések, azaz a kartellek esetében nem fogad el ilyen vállalásokat, és csak kivételesen fogad el például akkor, ha a vizsgált kereskedelmi gyakorlat sérülékeny fogyasztói kört (pl. időseket, gyermekeket, betegséggel küzdőket) érint. Az elfogadott, majd határozatban rögzített kötelezettségvállalások végrehajtása a cégek számára minden esetben kötelező hatósági előírás. A határozat ilyen esetekben részletesen meghatározza a pontos kötelezettségeket, végrehajtásuk határidejét, valamint igazolásuk módjait. A megadott határidőt követően a GVH utóvizsgálat keretében hivatalból az utolsó fillérig ellenőrzi a határozatban foglaltak pontos betartását, és nem megfelelő vagy hiányos végrehajtás esetén bírságot is kiszabhat.” – hívta fel a figyelmet Rigó Csaba Balázs, a nemzeti versenyhivatal elnöke.

 

GVH Sajtóiroda

Nyomtatható verzió PDF formátumban