A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Extreme Digital Zrt. (Extreme Digital) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott 2015-ös Black Friday kampányában. A jogsértésért 20 millió forint bírságot szabott ki a GVH.

A GVH az Extreme Digital 2015. november 20. napjára (Black Firday) hirdetett akciójának népszerűsítését vizsgálta. Az Extreme Digital kommunikációs kampányában azt ígérte a fogyasztóknak – például a „Több száz termék vár rád csak egy napon át akár 70% kedvezménnyel!” – szlogennel, hogy az akcióban nagymértékű kedvezménnyel érhetők el termékei.

A fenti promócióval kapcsolatos reklámok, tájékoztatások televízióban, illetve tv-interjúban, rádióban, újsághirdetésben, hírlevélben, blogposztokon, bannereken, PR cikkekben jelentek meg.

E reklámok értékelésekor a GVH kiemelt figyelemmel volt a kampány

  • célzott jellegére (nagy nézettségű televíziós csatornák, nagy hallgatottságú rádiók, nagy látogatottságú honlapok, illetve hírportálokon, ár-összehasonlító weboldalakon látható bannerek),

  • tárgyára (rendkívül kedvezményes vásárlási lehetőség), valamint

    • időszakára (a világszerte ismert Black Friday akciós nap),

    hiszen mindezekkel hatékonyan lehetett felkelteni a fogyasztók figyelmét, és így lehetővé vált a forgalom jelentős növelése.

    A GVH megállapította, hogy az Extreme Digital tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert

    • reklámjaiban megjelölt kedvezmény kizárólag olyan termékeknél volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tekinthetők tipikus termékeknek,

    • a kínált termékek mindössze kevesebb, mint 1%-a volt elérhető a reklámjaiban megjelölt „akár 70%-os kedvezménnyel”, illetve jóval kevesebb, mint 10%-a „akár féláron”.

    A GVH gyakorlata értelmében az „akár állítások” megtévesztők, ha a promócióban elérhető termékek nem tekinthetők a vállalkozás által forgalmazott vagy a reklámban megjelölt termékkört illetően tipikus termékeknek, és az „akár állítással” érintett termékkör reálisan nem elérhető, azaz nem éri el a termékkínálat 10%-át.

    A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.

    A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vizsgált kereskedelmi gyakorlat

    • a fogyasztók széles körét érte el;

    • erőteljes üzenetet közvetített, tekintettel az üzenet egyszerűségére, egyértelműségére, hangsúlyosságára és fogyasztói árra vonatkozó jellegére;

    • eredményeként az Extreme Digital megrendeléseinek száma – és így bevétele is – jelentősen nőtt.

    A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás a jogsértés elkövetésekor kis- és középvállalkozásnak minősült.

    Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/65/2016.

    Budapest, 2017. november 16.

    Gazdasági Versenyhivatal

    Információ a sajtó részére:
    dr. Basa Andrea, sajtószóvivő
    cím: 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
    tel.: (+36-1) 472-8902
    fax: (+36-1) 472-8898
    mobil: +3630 618-6618
    e-mail: basa.andrea@gvh.hu
    sajto@gvh.hu
    http://www.gvh.hu

    További információk:
    GVH Ügyfélszolgálata
    tel: (+36-1) 472-8851
    e-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu
    http://www.gvh.hu

     

    Nyomtatható verzió PDF formátumban