Nyomtatható verzió PDF formátumban
Megtévesztő Lyoness reklámok miatt bírságolt a GVH
A Gazdasági Vesrenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Lyoness Hungary Kft. és a Lyoness Holding Europe AG. megtévesztették a fogyasztókat, amikor a Lyoness rendszer népszerűsítése során valótlanul azt állították, hogy a regisztrált tagok minden vásárlást követően, azonnal pénzvisszafizetésben részesülnek, ezért a vállalkozásokat 10.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a GVH.
A vállalkozások 2012. szeptember 16-a és 30-a között a -MOST- megnevezésű kampányban a Lyoness rendszerét, illetve a csatlakozásból eredő előnyöket népszerűsítették. A GVH azt vizsgálta, hogy a reklámokban megjelenő tájékoztatásoknak megfelelően a fogyasztók ténylegesen minden vásárlást követően, azonnal részesülnek-e a pénzvisszatérítésben, illetve hogy a Cashback kártya használata minden partnervállalatnál lehetséges-e.
A GVH megállapította, hogy a -MOST- kampányban megjelenő tájékoztatások azt a benyomást keltették a fogyasztókban, hogy az egyes vásárlásokat követően vásárlásonként azonnal felhasználható pénzvisszatérítésben részesülnek, melyet a Cashback kártya használatával érhetnek el. A reklámok fő üzenete így az volt, hogy a fogyasztó minden vásárlás után azonnal (-MOST-), automatikusan pénzvisszatérítésben részesül, mellyel pénzt takaríthat meg. A reklámok azonban arra nem utaltak, hogy a visszafizetésnek feltételei vannak és arra nem a vásárlással egy időben kerül sor. Abban az esetben ugyanis, ha a vásárlás nem éri el a 75.000 Ft-ot, kizárólag akkor történt meg a visszafizetés, ha a fogyasztó írásban felmondta a szerződést és írásban kezdeményezte a kifizetést.
A Lyoness Hungary Kft. és a Lyoness Holding Europe AG. fenti kereskedelmi gyakorlatukkal megtévesztették a fogyasztókat, ezért a GVH 10.000.000 Ft bírságot szabott ki a vállalkozásokra. A bírság összegének magállapításakor a GVH súlyosító tényezőként értékelte, hogy a reklámokat országos televízió csatornán és rádióban is sugározták, így az intenzív kampánynak köszönhetően a fogyasztók széles körét elérték. Szintén súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy korábban már megállapította, hogy a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított.
A GVH rendelkezésére álló információk alapján nem volt bizonyítható, hogy a reklámok azt a benyomást keltették volna, hogy a Cashbank kártya használata minden partnervállalatnál lehetséges, ezért a hivatal ebben a körben megszüntette az eljárást.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-17/2013.
Budapest, 2013. december 17.
Gazdasági Versenyhivatal
További információ a sajtó számára:
GONDOLOVICS Katalin
sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu