Vj-119/2001/35

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa az International Language School Alapítvány (1054 Budapest, Szemere u. 10.) ellen fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt hivatalból indított eljárásban - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

határozatot

A Versenytanács az eljárás megszünteti.

A határozat felülvizsgálatát az eljárás alá vont a kézhezvételtől számított 30 napon belül a Fővárosi Bíróságnak címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel lehet kérni.

Indoklás

1. A Gazdasági Versenyhivatal annak kivizsgálásra indított versenyfelügyeleti eljárást az International Language School Alapítvány ellen, hogy az eljárás alá vont megsértette-e a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 8.§-át, amikor úgy tartott Pitman nyelvvizsgát, hogy az adott nyelvvizsga megtartását lehetővé tevő vizsgahelyi jogosultságát felfüggesztették.

A Versenytanács a vizsgálati jelentés és a rendelkezésére álló iratok alapján az alábbiakat állapította meg.

2. Az eljárás alá vont 1992-től tart ún. Pitman nyelvvizsgákat. 1992 és 2001 között mintegy 6.500 személy nyelvvizsgáját bonyolította le.

A Pitman Qalifications vizsgaszabályzata részletesen meghatározza a Pitman vizsgák lefolytatásának szabályait. A vizsgaszabályzat szerint a vizsgáztatási engedély kérvényezése, illetve a vizsgáztatás előtt a vizsgaközpont köteles magát a Pitman Qalifications bejegyzett vizsgaközpontjai közé felvetetni. A vizsgaszabályzat rögzíti a vizsgaközpontok bejegyzésére vonatkozó előírásokat, valamint tartalmazza a vizsgáztatás szabályait. A vizsgaszabályzat értelmében a vizsgaközpontok tudomásul veszik, hogy amennyiben a vizsgaszabályzat szabályok bármelyikét nem tartják be, a Pitman Qalifications a vizsgadíjak megtartása mellett érvénytelenné nyilváníthatja az összes vizsgázó jelentkezését. A szabályok súlyos megsértése esetén a Pitman Qalifications a vizsgaközpontok bejegyzését is törölheti.

Az államilag elismert nyelvvizsgáztatásban bekövetkezett jogszabályi módosulások következtében szükségessé vált egy olyan magyarországi székhelyű vállalkozás létrehozatala, amely lefolytatja a Pitman Qalifications vizsgák akkreditálását. A Pitman Qalifications 2000. november 1-i hatállyal ezt a vállalkozást, a Pitman Hungary City & Guilds Nemzetközi Oktatási és Szolgáltató Kft-t (a továbbiakban: Pitman Hungary Kft.) bízta meg egyebek között az új Pitman vizsgaközpontok nyilvántartásba vételével, a működő vizsgahelyek folyamatos felügyeletével és esetlegesen azon vizsgahelyek bezárásával, amelyek nem felelnek meg a minőségbiztosítási követelményeknek.

Az eljárás alá vont és a londoni Pitman Qalifications központ között véleményeltérés keletkezett a Pitman Hungary Kft. létrehozatala és tevékenysége kapcsán. Az eljárás alá vont és a Pitman Qalifications, illetve a Pitman Hungary Kft. közötti vitákat fokozta a Pitman Hungary Kft. minőségbiztosítási ellenőreinek az eljárás alá vontról készített, rá nézve kedvezőtlen jelentése.

3. Az eljárás alá vont a 2001. évben több alkalommal bonyolított le Pitman vizsgákat. 2001. január 4-én 22, január 5-én 25, január 26-án 43 fő, február 2-án 9 fő, február 23-án 14 fő vett részt a vizsgákon. Az eljárás alá vont által 2001. március 8-9-én megtartott vizsgákon résztvevő vizsgázók 2000. november 29. és 2001. február 2. között jelentkeztek vizsgára (a 2000. november 29-én jelentkezők eredetileg korábbi, 2000. december 15-i és 2001. január 26-i vizsgákra nyújtottak be jelentkezést).

4. Az eljárás alá vonthoz 2001. március 5-én 18.00-kor érkezett meg a Pitman Hungary Kft. ügyvezetőjének a telefaxa, amely az eljárás alá vont vizsgaközponti jogosultságának felfüggesztését közölte. A felfüggesztés oka a számos minőségbiztosítási kifogás és az eljárás alá vont fennálló tartozása volt.

Ezt megelőzően a Pitman Hungary Kft. - az eljárás alá vont által szervezett vizsgákról készült ellenőri jelentés megállapításai alapján - 2001. január 29-én kelt levelében jelezte, amennyiben az eljárás alá vont nem tesz lépéseket annak érdekében, hogy a vizsgák lebonyolítása a jövőben az előírásoknak megfelelően történjen, az eljárás alá vont vizsgáztatási jogát azonnali hatállyal fel fogja függeszteni (Vj-119/2001/23/V.).

Mivel az eljárás alá vont értelmezése szerint a 2001. március 5-i döntés csak a jövőbeni megrendelések elfogadásától való elzárkózást jelentette és nem érintette a már folyamatban lévő ügyeket, 2001. március 8-án és 9-én a megjelent 22 vizsgázót levizsgáztatta, őket a felfüggesztés tényéről nem tájékoztatta. A 2001. március 8-9-i vizsgák dokumentumait az eljárás alá vont 2001. március 6-án, már a felfüggesztésről hozott döntés közlését követően vette át a Pitman Hungary Kft-től.

A 2001. március 8-i vizsgák iratait a vizsgát követően a Pitman Hungary Kft. még átvette. A 2001. március 9-i vizsgadokumentumokat a Pitman Hungary Kft. a Londonba történő továbbítás céljára az eljárás alá vonttól már nem vette át, azokat az eljárás alá vont közvetlenül juttatta el Londonba.

A 2001. március 8-9-i vizsgák "érvénytelen" minősítést kaptak. A Pitman Hungary Kft. a vizsgázók számára később egy másik Pitman Qalifications vizsgahelyen díjtalan vizsgalehetőséget biztosított, amelyet a 22 vizsgázó közül 18 igénybe is vett.

5. A vizsgálati jelentés rögzíti, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindításakor az eljárás alá vont és a Pitman Hungary Kft. között véleményeltérés volt a felfüggesztés tartalmáról.

Az eljárás alá vont álláspontja szerint az ügyben vétlen, mulasztást nem követett el, kérte az eljárás megszüntetését.

6. A vizsgálati jelentés a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának a Tpvt. 8.§-a (2) bekezdésének b) pontja szerinti megállapítását és bírság kiszabását javasolja.

7. A Tpvt. 8.§-ának (1) bekezdése szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. Ugyanezen cikkely (2) bekezdésének b) pontja értelmében a fogyasztók megtévesztésének minősül különösen, ha elhallgatják azt, hogy az áru nem felel meg a jogszabályi előírásoknak vagy az áruval szemben támasztott szokásos követelményeknek, továbbá, hogy annak felhasználása a szokásostól lényegesen eltérő feltételek megvalósítását igényli.

A Tpvt. 8.§-ának megsértése abban az esetben állapítható meg, ha a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására oly módon kerül sor, hogy az adott magatartás - a fogyasztói sérelem okozására való alkalmasság mellett - alkalmas a verseny egészének megsértésére. A Tpvt. által szankcionálható magatartás a fogyasztói érdeksérelem mellett sérelmet okoz a versenytársaknak is, mert a fogyasztók a döntésüket tisztességtelenül befolyásoló magatartás eredményeként döntenek egy adott áru megvásárlásáról, illetve szolgáltatás igénybevételéről.

8. A Gazdasági Versenyhivatal olyan ügyekben járhat el, amelyek a Tpvt. rendelkezéseit sértheti, illetve sértik, feltéve, hogy az eljárás - figyelemmel a Tpvt. 86.§-ának (1) bekezdésére - a hatáskörébe tartozik.

9. A vizsgára történő jelentkezéskor, azaz a Tpvt. szerint a Gazdasági Versenyhivatal által figyelembe vehető fogyasztói döntés meghozatalakor az eljárás alá vont vizsgáztatási jogosultsága még nem került felfüggesztésre, így erről a vizsgára jelentkezőket nem is tudta tájékoztatni. Ennek megfelelően a Tpvt. 8.§-ának részéről történt megsértése nem állapítható meg.

Polgári eljárás keretében állapíthatók meg annak következményei, hogy az eljárás alá vont a vizsgázókkal megkötött szerződést nem szerződésszerűen teljesítette, illetve az esetleges tisztességtelen piaci magatartás megítélése csak a Tpvt. 86.§-ának (1) bekezdése értelmében a bíróság hatáskörébe tartozó Tpvt. 2.§-a alapján történhet.

10. Figyelemmel a fentiekre a Versenytanács a Tpvt. 77.§-a (1) bekezdésének j) pontja által felhívott 72.§ (1) bekezdése a) pontjának második fordulata alapján az eljárást megszüntette.

11. A határozat elleni további jogorvoslati jogot a Tpvt. 83.§-ának (1) bekezdése biztosítja.

Budapest, 2001. november 22.

dr. Zavodnyik József sk.
dr. Kállai Mária sk.
Vérné dr. Labát Éva sk.
Horváth Lászlóné