Vj-29/2001/14

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a dr. Bánhegyi Ilona ügyvéd (1117 Budapest, Október huszonharmadika u. 18.) által képviselt MOL Magyar Olaj és Gázipari Rt kérelmezőnek összefonódás engedélyezése iránti kérelmére - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

határozatot

A Versenytanács megállapítja, hogy a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt 2001. január 31-én nem rendelkezett irányítási joggal a Tiszai Vegyi Kombinát Rt felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel.

Indoklás

I.

  • 1)

    A Tiszai Vegyi Kombinát Rt (a továbbiakban: TVK Rt) a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett nyilvános részvénytársaság, melynek egy százalék feletti szavazati joggal rendelkező részvénytulajdonosait a Táblázat tartalmazza.

Táblázat

A TVK Rt főbb részvénytulajdonosai

Megnevezés

Szavazati jog (%)

MOL Rt

32,88

BorsodChem Rt

14,98

Milford Holding Ltd.

13,51

Magyar Külkereskedelmi Bank Rt

7,89

CE Oil and Gas

5,20

Általános Értékforgalmi Bank Rt

4,23

CIB Service Rt

3,55

CIB Bank Rt

2,86

OTP Értékpapír Rt

1,10

  • 2)

    A TVK Rt a két legnagyobb részvénytulajdonossal tartós üzleti kapcsolatban áll, melynek főbb elemei az alábbiak.
    2.1. A TVK Rt egész tevékenységének alapjául szolgáló etiléngyártás nélkülözhetetlen alapanyaga a gyakorlatilag száz százalékban a MOL Rt-től - a két vállalkozás telephelyeit összekötő vezetéken történő szállítással - beszerzett, belföldön kizárólag a MOL Rt által gyártott vegyipari benzin és -gázolaj, melyet a TVK Rt ugyan importból is be tud szerezni, azonban számottevően kedvezőtlenebb feltételek mellett (közúti vagy vasúti szállítással, kisebb mennyiségben).
    2.2. A TVK Rt az etilén gyártás során keletkező egyes melléktermékeket ( C4, illetve B és M frakció) gyakorlatilag teljes egészében a MOL Rt részére értékesíti, mert az azok feldolgozására alkalmas kapacitásokkal - gazdaságos szállítási távolságon belül - kizárólag a MOL Rt rendelkezik.
    2.3. A BorsodChem Rt a termeléséhez nélkülözhetetlen alapanyagok közül az etilént gyakorlatilag kizárólag annak egyetlen magyarországi gyártójától a TVK Rt-től szerzi be, és figyelemmel a vezetékes szállításra azt mástól (importból) csak számottevően kedvezőtlenebb feltételek mellett tudja beszerezni.

  • 3)

    A TVK Rt-nél évente egyszer (május 31-ig) kell évi rendes közgyűlést tartani. Rendkívüli közgyűlést összehívhat az igazgatóság, ha azt a vállalkozás működése szempontjából szükségesnek tartja, továbbá kezdeményezhetik azt a szavazatok legalább öt százalékával rendelkező részvényesek az ok és a cél megjelölésével.

  • 4)

    A TVK Rt igazgatóságának tagjait (legalább hármat, legfeljebb tizenegyet) a közgyűlés választja meg öt éves időtartamra. Az igazgatóság tagjainak megválasztására, illetve visszahívására vonatkozóan az Alapszabály és a Társasági Működési Szabályzat egyetlen részvényes számára sem tartalmaz különös jogosítványokat.

  • 5)

    Az igazgatóság teljes körűen jogosult a TVK Rt piaci magatartásának meghatározására; így hatáskörébe tartozik:

    • -

      a vállalati stratégia, az üzletpolitika, a hosszú- és középtávú üzleti tervek, továbbá az éves terv és annak féléves, negyedéves részletezésének kialakítása;

    • -

      a legfontosabb (alapanyag beszerzési-, szolgáltatási-, banki-) szerződések jóváhagyása; továbbá

    • -

      a társaságok alapítására, részesedések elidegenítésére és megterhelésére vonatkozó döntés.

II.

  • 6)

    A TVK Rt 2000. november 3-án megtartott közgyűlésén a korábbi hét igazgatósági tag közül négy visszahívásra került, öt új tagot pedig beválasztottak az igazgatóságba. Az így kialakult nyolc tagú igazgatóságban négy tag a MOL Rt munkavállalója volt.

  • 7)

    2000. november 29-én az egyik igazgatósági tag lemondásával a tagok száma hétre csökkent, és mivel a lemondott tag nem a MOL Rt munkavállalója volt, így az igazgatóságban többségbe kerültek a MOL Rt munkavállalói.

  • 8)

    A MOL Rt 2001. január 31-én benyújtott kérelmében a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján kérte:

    • -

      elsődlegesen annak megállapítását, hogy a MOL Rt 32,98 százalékos szavazati joga, illetve munkavállalóinak az igazgatóságban meglevő többsége alapján nem rendelkezik irányítással a TVK Rt felett;

    • -

      másodlagosan pedig, ha a kialakult helyzet irányításának - és azon keresztül vállalkozások összefonódásának - minősülne, akkor annak engedélyezését.

III.

  • 9)

    A Versenytanácsnak elsőként a kérelem kapcsán alkalmazandó jogszabályról kellett döntenie, aminek a kérelmező elsődleges kérelme (irányítás nemleges megállapítása) szempontjából azért van jelentősége, mert

    • -

      a 2001. február l-jén hatályba lépett 2000. évi CXXXVIII. törvény kiegészítette az irányítás lehetséges eseteit azzal, hogy irányítással rendelkezik a vállalkozás a másik vállalkozás felett, amennyiben annak döntései meghatározó befolyásolására ténylegesen képessé válik (Tpvt. 23.§ (2) bekezdés d) pont), amivel szemben

    • -

      a 2001. február 1-éig hatályos szabályzás a tényleges irányításra vonatkozóan nem tartalmazott nevesített rendelkezést.

  • 10)



    Abból kiindulva, hogy

    • -

      a Tpvt. 67.§ (1) bekezdése alapján a versenyfelügyeleti eljárás a kérelem 2001. január 31-én történt benyújtásával megindult; továbbá

    • -

      a 2000. évi CXXXVIII. törvény 49.§ (2) bekezdése alapján, annak rendelkezéseit a 2001. február 1-jei hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben nem kell alkalmazni (vagyis nem alkalmazható)

a Versenytanács arra az álláspontra helyezkedett, hogy a kérelmet az annak benyújtásakor, azaz 2001. január 31-én hatályban levő rendelkezések alapján kell elbírálnia.

IV.

  • 11)

    A Versenytanács - kialakult gyakorlatával (Elvi állásfoglalások 85., Versenyfelügyeleti Értesítő 2000. évi 5. szám) összhangban - abból indult ki, hogy a 2001. február 1-éig hatályos Tpvt. nem zárta ki, hogy a kisebbségi szavazati jog tulajdonosa jogi eszközök hiányában - amelyeket a Tpvt. 23.§ (2) bekezdés b) pontja (vezető tisztségviselők megválasztásának, visszahívásának joga) és (3) bekezdése (szerződésén alapuló irányítás) tartalmazott - ténylegesen is irányítást szerezzen, ha reálisan számíthat arra, hogy a vállalkozás közgyűlésén tartósan többségi szavazatot szerez abból adódóan, hogy

    • a)

      legnagyobb kisebbségi tulajdonosként részesedése jelentősen meghaladja a sorban utána következő részesedését, és nagyszámú szétaprózott részesedés van (Vj-101/1999); vagy

    • b)

      mellette egy olyan, jelentős szavazati joggal rendelkező tulajdonos van, kinek esetében - objektív érdekeinél fogva - valószínűtlen, hogy bele kíván szólni a vállalkozás irányításába (Vj-96/1999.).

  • 12)

    A MOL Rt 32,98 százalékos részesedéssel a TVK Rt legnagyobb kisebbségi tulajdonosa. A sorban őt követő BorsodChem Rt azonban szintén viszonylag jelentős (14,98 százalékos) szavazati joggal rendelkezik, ami különösen azért bír jelentőséggel, mert gazdasági érdekeik ellentétesek lehetnek (a MOL Rt a TVK Rt legnagyobb szállítója, a BorsodChem Rt pedig a legnagyobb vásárlója). Más oldalról pedig a többi kisebb (de még jelentős), és alapvetően pénzügyi befektetőnek tekinthető részvényes esetében a vizsgálat nem tárt fel olyan érdekmotívumot, amely azt valószínűsítené, hogy szavazataikkal objektíve a MOL Rt-t támogatnák. Minderre tekintettel a Versenytanács a szavazati jogokból való részesedése alapján nem látott alapot, a MOL Rt-nek a TVK Rt feletti tényleges irányításának megállapítására.

  • 13)

    A Versenytanács szintén nem találta elégségesnek a MOL Rt-nek a TVK Rt feletti irányítása megállapításához azt a körülményt, hogy 2000. november 29-től a TVK Rt igazgatóságában többségbe kerültek a MOL Rt munkavállalói. A 2001. január 31-ig hatályos Tpvt. 23.§ (2) bekezdés b) pontja szerint ugyanis csak a vezető tisztségviselők (Rt esetében az igazgatósági tagok) többségének kijelölésére, megválasztására vagy visszahívására való jogosultság minősül irányításnak, a MOL Rt pedig ezen jogosultságok egyikével sem rendelkezett.

  • 14)

    Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77.§ (1) bekezdésének a) pontja szerinti határozatában - helyt adva a kérelmező elsődleges kérelmének - megállapította, hogy a MOL Rt

    • -

      azzal, hogy 2000. november 29-én munkavállalói többségbe kerültek a TVK Rt igazgatóságában; illetve

    • -

      32,98 százalékos szavazati jogával

a kérelem benyújtásának időpontjában (2001. január 31-én) nem rendelkezett irányítási joggal a TVK Rt felett.

  • 15)

    Megjegyzi a Versenytanács, hogy határozatában nem rendelkezett arról, hogy 2001. február l-jét követően a Tpvt. jelenleg hatályos 23.§ (2) bekezdése d) pontja alapján rendelkezik-e (tényleges) irányítási joggal a MOL Rt a TVK Rt felett, mert azt a jelen versenyfelügyeleti eljárásban - a 10. pontban foglaltakra tekintettel - nem vizsgálhatta. Ennek vizsgálatára (a 2001. január 31-én fennállt helyzetben beálló, a MOL Rt tényleges irányítására kiható változás esetén) a Tpvt. 67.§ (1) bekezdése szerinti újabb kérelem alapján vagy - amennyiben azt a Gazdasági Versenyhivatal indokoltnak ítéli - a Tpvt. 67.§ (3) bekezdése szerinti, hivatalból megindított eljárás keretében van lehetőség.

V.

  • 16)

    Az ügyfelek (MOL Rt és a TVK Rt) kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 17)

    A kérelmező a Tpvt. 62.§ (1) bekezdése szerinti eljárási díjat előzetesen lerótta, ezért arról rendelkezni nem kellett.

  • 18)

    A határozat felülvizsgálatára vonatkozó rendelkezés a Tpvt. 83.§ (1) - (2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2001. május 7.

dr. Bodócsi András sk. előadó
Fógel Jánosné dr. sk.
dr. Kállai Mária sk.
Szabó Györgyi