Vj-6/2001/7

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Hegymegi-Barakonyi Zoltán ügyvéd (1062 Budapest, Andrássy út 102.) által képviselt Magyar Távközlési Rt kérelmezőnek összefonódás engedélyezése iránti kérelmére - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a kérelmező irányítást szerezzen az AD Makedonski Telekommunikacii-Skopje felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel.

Indoklás

I.

  • 1)

    A Magyar Távközlési Rt (a továbbiakban: MATÁV Rt) meghívásos pályázati eljárás során jogot nyert az AD Makedonski Telekommunikacii-Skopje (a továbbiakban: MakTel) részvényei 51 százalékának megvásárlására. A részvény-adásvételi szerződést a Macedón Köztársaság és a MATÁV Rt 2000. december 22-én kötötte meg.

  • 2)

    Az 1) pont szerinti részvényvásárláshoz - mint vállalkozások összefonódásához - a MATÁV Rt a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte. Hivatkozott arra, hogy

    • -

      az összefonódásnak a jelenlegi piaci-szabályzási feltételek mellett nincs hatása a magyar távközlési piacra; továbbá

    • -

      figyelemmel arra, hogy a Magyarországra irányuló, illetve a Magyarországon áthaladó távbeszélő forgalomnak csak elenyésző hányadát alkotja a macedón forgalom, az összefonódásnak a magyar távközlési piac közelgő liberalizációját követően sem valószínűsíthetők káros versenyhatásai a magyar piacon.

  • 3)

    A MATÁV Rt meghatározó tevékenysége a közcélú távbeszélő szolgáltatás, és további 28 vállalkozás felett rendelkezik a részvények vagy az üzletrészek többségének tulajdonlásán, illetve a vezető tisztségviselők kinevezésére vonatkozó jogosultságon alapuló közvetlen vagy közvetett irányítási joggal. Ezen vállalkozások többsége a MATÁV Rt tevékenységét kiegészítő, azt segítő szolgáltatást nyújt, míg

    • -

      a Westel Rádiótelefon Kft és a Westel Mobil Távközlési Rt a mobil rádiótelefon;

    • -

      a MATÁVkábelTV Kft a kábeltelevíziós;

    • -

      a MATÁVNet Rt pedig az adatátviteli és internet

szolgáltatás piacán tevékenykedik.

  • 4)

    A MATÁV Rt részvényeinek 59,5 százalékos tulajdonosa MagyarCom Holding GmbH, melynek részvényei száz százalékban a Deutsche Telekom tulajdonában vannak, amely további hét magyarországi vállalkozás felett rendelkezik közvetlen vagy közvetett irányítási joggal.

  • 5)

    A 3-4) pontban említett magyarországi vállalkozások (a továbbiakban együtt: MATÁV-csoport) 1999. évi együttes nettó árbevétele - az egymás közötti forgalom nélkül - 324 milliárd forint volt. A MagyarCom Holding GmbH, valamint a Deutsche Telekom és az általa irányított külföldön honos vállalkozások a Magyar Köztársaság területén nem értek el 1999. évben nettó árbevételt.

  • 6)

    A MATÁV Rt illetve a MATÁV-csoporthoz tartozó további vállalkozások a 2000. december 22-ét megelőző kétéves időszakban számos vállalkozással valósítottak meg összefonódást, melyek - adott összefonódást megelőző évi - együttes nettó árbevétele meghaladta az 500 millió forintot.

  • 7)

    A MakTel Macedónia nemzeti távközlési társasága, amely a belföldi és külföldi közcélú távbeszélő szolgáltatásokat, valamint a bérelt vonali szolgáltatásokat kizárólagosan végzi, továbbá a távbeszélő állomások és a távközlési hálózatok kizárólagos működtetője. A MakTel egyben az egyedüli mobil rádiótelefon szolgáltató Macedóniában.

  • 8)

    A MakTel-nek 1999. évben a Magyar Köztársaság területéről - a MATÁV-csoport tagjai részére teljesített szolgáltatások nettó árbevétele nélkül - 20 millió forint nettó árbevétele származott a Pannon GSM Távközlési Rt részére nyújtott mobil rádiótelefon barangolási szolgáltatásból.

  • 9)

    A Tpvt. 71. § szerinti jelentésben a vizsgálók a kérelem szerinti összefonódás engedélyezését indítványozták, tekintettel arra, hogy annak a magyar piacra nézve nem valószínűsíthetők káros versenyhatásai.

II.

  • 10)

    Az 1. pont szerinti részvényvásárlás a Tpvt. 23.§ (1) bekezdésének a) és (2) bekezdésének b) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül, melyre (jóllehet az nem a Magyar Köztársaság területén jön létre) a Tpvt. hatálya az 1.§ alapján kiterjed, mert az összefonódás hatása - a MakTel Magyarországra irányuló exportja következtében - érvényesülhet a Magyar Köztársaság területén.

  • 11)

    Az összefonódás résztvevőinek nettó árbevételi adatai (lásd. 5., 6. pont) és a MATÁV-csoport tagjainak a jelen összefonódást megelőző két éves időszakban megvalósított összefonódásai (lásd.: 8. pont) alapján az összefonódás a Tpvt. 24. § (1) - (2) bekezdése értelmében engedélykötelesnek minősül.

  • 12)

    A Versenytanács osztotta a kérelmező, illetve a vizsgálati jelentés álláspontját atekintetben, hogy az összefonódásnak a távközlési piac liberalizációját megelőzően és azt követően sem valószínűsíthetők olyan hatásai, amelyek a magyar piacon a hatékony verseny kialakulását fennmaradását vagy fejlődését akadályozzák, mire tekintettel a Versenytanács az összefonódást a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján engedélyezte.

  • 13)

    Az ügyfelek (a kérelmező MATÁV Rt és a MakTel) kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát a Tpvt. 74.§ (1) bekezdésének alkalmazásával tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 14)

    A kérelmező MATÁV Rt a Tpvt. 62.§ (1) bekezdése szerint eljárási díjat előzetesen lerótta, ezért arról rendelkezni nem kellett.

  • 15)

    Az ügyfelek jogorvoslati joga a Tpvt. 83.§ (1) - (2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2001. május 29.

dr. Bodócsi András sk. előadó
dr. Kállai Mária sk
Vérné dr. Labát Éva sk.
Szabó Györgyi