Nyomtatható verzió PDF formátumban

Újabb négy fogyasztói csoportot szervező vállalkozást bírságolt a GVH

Az InterCash Consulting Kft., a Multi Credit Finance Solutions Kft., a Dotal Plus Hungary Kft. és a Life Organization Szolgáltató Kft. kereskedelmi kommunikációjával megtévesztette a fogyasztókat - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hivatal a vállalkozásokat - az árbevételük alapján kiszabható legmagasabb - összesen 20.210.038 Ft bírság megfizetésére kötelezte.

 

A vállalkozások a nyomtatott sajtóban megjelent tájékoztatásaikban az általuk szervezett fogyasztói csoportokat népszerűsítették annak érdekében, hogy újabb tagokat toborozzanak.

Az eljárások során a versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy a reklámokkal megcélzott fogyasztók a tájékoztatások alapján tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció lényeges elemeivel. Fontos kiemelni, hogy a hirdetésekkel megcélzott fogyasztók jellemzően pénzügyi nehézségekkel küzdenek, a pénzügyi intézmények banki, pénzügyi szolgáltatásából nem részesülnek, valamint jövedelmük, életkoruk alapján kiszorulnak a banki hitelezés köréből. Ezek a fogyasztók az átlagosnál kiszolgáltatottabb, sérülékenyebb helyzetben vannak, így különösen érzékenyen reagálnak a hitelezéssel kapcsolatos lehetőségeket felvázoló reklámokra.

A GVH a vizsgálatok során megállapította, hogy a hirdetésekből nem derült ki egyértelműen, hogy a fenti négy vállalkozás kizárólag fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik, és a kínált konstrukcióban nem nyújt kölcsönt. A reklámok nem adtak egyértelmű információkat a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, például arról, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, előtörlesztés vállalása alapján dől el, hogy az adott hónapban ki juthat vásárlói joghoz, és arról a körülményről, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s ezáltal a megszerezni kívánt dologhoz.

A fentiek alapján a GVH megállapította, hogy a vállalkozások a vizsgált reklámokban megjelenő tájékoztatásaikkal fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. A hivatal ezért a vállalkozások ismert árbevétele alapján az InterCash Consulting Kft.-t 12.824.800 Ft, a Multi Credit Finance Solutions Kft.-t 6.443.310 Ft, a Dotal Plus Hungary Kft.-t 849.528 Ft, a Life Organization Szolgáltató Kft.-t pedig 92.400 Ft bírság megfizetésére kötelezte.

A bírságösszeg meghatározásánál a GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a jogsértő hirdetések, reklámok közzététele időben elhúzódott, valamint az átlagosnál sérülékenyebb fogyasztók igen széles körét elérő lapokban nagyfokú intenzitással jelentek meg.

Az elmúlt években több versenytanácsi és ez alapján bírósági döntés született a fogyasztói csoportok népszerűsítését érintő kérdésekről. Ezek egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük e sajátos vásárlási társulás lényeges elemeire, sajátosságaira, hiszen a reklám akkor felel meg a hiteles és pontos tájékoztatásnak, ha abból megismerhető a konstrukció egyedisége. Szintén jogsértő, ha a reklámban felvázolt tevékenység a használt szavak és kifejezések hétköznapi életben elfogadott jelentése alapján egy lényeges tulajdonságaiban eltérő szolgáltatással, a hitelnyújtással azonosítható.

A fogyasztói csoportokról bővebb információk megtalálhatóak a GVH által üzemeltetett www.nedoljonbe.hu honlapon.

Az ügyek hivatali nyilvántartási száma: Vj-101/2012., Vj-102/2012.

Budapest, 2013. december 19.

Gazdasági Versenyhivatal

További információ a sajtó számára:
GONDOLOVICS Katalin
sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email: sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu