Nyomtatható verzió PDF formátumban

Sajtóközlemény

GVH döntések a gyógyhatást ígérő élelmiszerreklámokkal kapcsolatban

A Gazdasági Versenyhivatal több eljárást indított annak vizsgálatára, hogy a probiotikumot, illetve prebiotikumot tartalmazó termékeket forgalmazó vállalkozások a versenyjogi előírásoknak megfelelő tájékoztatást nyújtják-e a termékeikről a fogyasztóknak. Az eljárásokkal érintett termékek között joghurtok és (vényköteles vagy vény nélkül kapható) gyermektápszerek egyaránt megtalálhatók. Az elmúlt napokban a Versenytanács három határozatot hozott a probiotikumot tartalmazó joghurtokkal kapcsolatos tájékoztatások tárgyában.

A probiotikumok élő mikroorganizmusok, humánbarát bélbaktériumok. A prebiotikumok azok a természetes tápanyagok, amelyek jellemzően a probiotikumok kizárólagos tápanyagai, elősegítik azok elszaporodását, túlsúlyba kerülését. A probiotikumok és a prebiotikumok emberi szervezetre gyakorolt hatása az elmúlt években számos kutatás, vizsgálat tárgya volt.

A versenyfelügyeleti eljárások által érintett probiotikumot tartalmazó joghurtok, élelmiszerek, a kizárólag élelmiszerként, s nem gyógyszerként vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményként hozhatók forgalomba. A probiotikumot tartalmazó élelmiszerek kedvező hatást fejthetnek ki az emberi szervezetre, azonban nem helyettesítik a gyógyszereket, illetve e joghurtok emberi szervezetre gyakorolt kedvező hatása nem azonosítható a gyógyhatással. A vállalkozásoknak ezt szem előtt kell tartaniuk marketingtevékenységük során. Ha a reklám gyógyhatást tulajdonít az élelmiszernek, akkor a versenyjogi jogsértés, a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás tanúsítása megállapítható.

A Versenytanács az elmúlt napokban hozott határozataiban kimondta, hogy
- a Danone Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft. "Danone Activia" és "Danone Actimel",
- a Parmalat Hungária Tejipari Rt ."KYR", továbbá
- az "Új" MIZÓ Rt. "AB Kultúra"
elnevezésű termékeinek reklámozása során a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor az élelmiszerként forgalmazott termékek egyes reklámjai gyógyhatás hamis látszatát keltették.

A Versenytanács a vállalkozásoknak megtiltotta a magatartás további folytatását.
A Versenytanács
- a Danone Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft. esetében 10 millió forint,
- a Parmalat Hungária Tejipari Rt. esetében 3 millió forint,
- az "Új" MIZÓ Rt. esetében 1 millió forint
bírságot szabott ki.

Budapest, 2004. október 29.

dr. Horváth Anita
sajtófőnök

További információ:
Dr. Horváth Anita
Gazdasági Versenyhivatal
Sajtófőnök
cím: 1054 Budapest, V.ker Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: (+36-1) 472-8966
mobil: 30-970-8191
email: HORVATH.Anita@gvh.hu
http://www.gvh.hu