Vj-151/2001/10

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a dr. Máttyus Ádám ügyvéd (1053 Budapest, Károlyi Mihály u. 12.) által képviselt Tyco International Ltd. kérelmezőnek összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, melyben további ügyfélként résztvett a szintén dr. Máttyus Ádám által képviselt Sensormatic Electronics Corporation - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a kérelmező irányítást szerezzen a Sensormatic Electronics Corporation felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmezett összefonódás

  • 1.

    A 2001. augusztus 3-án megkötött "Egyesülési Megállapodás és Terv" szerint a kérelmező Tyco International Ltd. (a továbbiakban: Tyco) irányítást szerez a Sensormatic Electronics Corporation (a továbbiakban: Sensormatic) felett oly módon, hogy egy, a Tyco százszázalékos tulajdonában álló - az irányítás megszerzése céljából alapított - vállalkozás beolvad a Sensormatic-ba.

  • 2.

    Az 1. pont szerinti tranzakcióhoz - mint vállalkozások összefonódásához - a Tyco 2001. szeptember 7-én kelt kérelmében a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte. A vizsgáló által a Tpvt. 68. § (4) bekezdése alapján elrendelt hiánypótlást a kérelmező 2001. november 8-án teljesítette.

II.

Az összefonódás résztvevői

A Tyco-csoport

  • 3.

    A Tyco nyílt részvénytársaság, melynek részvényeit New York, London és Bermuda tőzsdéin jegyzik. A Tyco és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban együtt: Tyco-csoport) tevékenységüket az egész világon folytatják. A Tyco-csoport főbb tevékenységi körei: tűzvédelmi és biztonságtechnikai szolgáltatások, egészségügyi és speciális egészségvédelmi termékek, telekommunikációs rendszerek, elektronika, irányításszabályozás és környezetvédelem.

  • 4.

    A Tyco-csoporthoz hat Magyarországon honos vállalkozás tartozik.

    4.1. A Total Walther Fővállalkozó és Mérnöki Kft. (a továbbiakban: Total Kft.) 1995. október 1-jei alapításától a Tyco-csoporthoz tartozik. Fő tevékenysége az oltás- és jelzéstechnikai szolgáltatások nyújtására alkalmas rendszerek tervezése, megépítése és üzembe helyezése, mely tevékenység országos forgalmából a részesedés mintegy 20 százalék. A Total Kft.-nek a Tyco-csoport többi vállalkozása részére történő értékesítés nélküli (szűkített) 2000. évi nettó árbevétele 1100 millió forint volt.

    4.2. A Spinkler 2000 Tűzvédelmi Kft. (a továbbiakban: Spinkler Kft.) tevékenysége a tűzvédelmi rendszerek kiépítéséhez szükséges termékekkel való kereskedelem, mely termékek országos forgalmából a részesedése nem éri el a 10 százalékot. Az 1993. évben alapított vállalkozás 2000. július 31-én került a Tyco-csoporthoz. Szűkített nettó árbevétele 2000. évben 415 millió forint volt.

    4.3. Az elektrotechnikai termékek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó három vállalkozás közül:

    • -

      az 1993. évben alapított Tyco Electronics Hungary Termelő Kft. (a továbbiakban: Tyco Kft.) 1999. szeptember 13-án került a Tyco-csoporthoz, szűkített nettó árbevétele 2000. évben 10359 millió forint volt;

    • -

      a Tyco Electronics MPI Alkatrészgyártó Kft. (a továbbiakban: Tyco MPI Kft.) jogelődjét 1997. évben alapították, és 2000. szeptember 8-tól tartozik a Tyco csoporthoz, szűkített nettó árbevétele 2000. évben 13604 millió forint volt;

    • -

      az 1998. évben alapított Tyco Electronics EC Elektronikai Komponenseket Gyártó Kft. (a továbbiakban: Tyco EC Kft.) 2000. április 26-tól tartozik a Tyco-csoporthoz, szűkített nettó árbevétele 2000. évben 20 millió forint volt.

4.4. A Newcourt Magyarország Pénzügyi Szolgáltató Kft. (a továbbiakban: Newcourt Kft.) 2001. március 12-től tartozik a Tyco-csoporthoz, 2000. évben 120 millió forint nettó árbevételt ért el lízing szolgáltatásból és bérleti szerződések közvetítésével. Lízing tevékenységet jelenleg nem végez, mert arra vonatkozó engedélyét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete visszavonta.

  • 5.

    A Tyco-csoport külföldön honos tagjai a Magyar Köztársaság területén 2000. évben 1023 millió forint nettó árbevételt értek el, egészségügyi eszközök és berendezések értékesítéséből, melyek magukban foglalnak minden olyan szerkezetet, alkalmazást vagy anyagot, melyet a klinikai orvosok használnak diagnosztikai, ellenőrző célokra, a betegségek gyógykezelése céljából.

A Sensormatic-csoport

  • 6.

    A Sensormatic és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban együtt: Sensormatic-csoport)
    - elektromos árucikk védelmi termékeket; valamint
    - elektromos biztonsági (videó megfigyelő, személyi beléptető, pénztár megfigyelő) rendszereket
    tervez, gyárt, forgalmaz és szervizzel világszerte.

  • 7.

    A Sensormatic-csoport termékeit Magyarországon a csoporthoz tartozó Sensormatic Kereskedelmi Kft. (a továbbiakban: Sensormatic Kft.) forgalmazza, mely ezen tevékenységből, valamint kapcsolódó szolgáltatások nyújtásából 2000. évben 1243 millió forint nettó árbevételt ért el. Részesedése a védelmi és biztonsági termékek (rendszerek) országos forgalmából 20-25 százalék.

  • 8.

    A Sensormatic-csoport külföldön honos tagjai a Magyar Köztársaság területén 2000. évben - a Sensormatic Kft. részére történt értékesítésen túlmenően - nem értek el nettó árbevételt.

III.

Az engedélykérési kötelezettség

  • 9.

    Az 1. pont szerinti tranzakció a Tpvt. 23. § (1) bekezdésének b) és (2) bekezdésének a) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül, melyre - jóllehet külföldön honos vállalkozások között jön létre - kiterjed a Tpvt. hatálya, mert az összefonódásban résztvevő mindkét vállalkozáscsoportnak (a Tyco és a Sensormatic) vannak magyarországi tagjai, mire tekintettel az összefonódás hatása érvényesülhet a Magyar Köztársaság területén (Tpvt. 1. §).

  • 10.

    A Tpvt. 24. § (1) bekezdés a) pontja szerint az összefonódáshoz engedélyt kell kérni, ha az érintett vállalkozások (Tpvt. 26. §) előző üzleti évben elért együttes nettó árbevétele a tízmilliárd forintot meghaladja, és az irányítás alá kerülő vállalkozás - a vállalkozáshoz kapcsolódó közvetett résztvevőkkel (Tpvt. 26. § (3) bekezdés) együttes - előző évi nettó árbevétele ötszázmillió forint felett van.

  • 11.

    A Tpvt. 27. § (1) bekezdése szerint a nettó árbevétel számítása során nem kell számításba venni az érintett vállalkozások egymás közötti forgalmát, a (2) bekezdés értelmében külföldön honos vállalkozások nettó árbevételének számítása során a Magyar Köztársaság területén elért nettó árbevételt kell figyelembe venni.

  • 12.

    Az összefonódással érintett vállalkozások a Tyco- és a Sensormatic-csoport tagjai, melyek közül
    - a Total Kft. (1100 millió forint);
    - a Spinkler Kft. (415 millió forint);
    - a Tyco Kft. (10359 millió forint);
    - a Tyco MPI Kft. (13604 millió forint);
    - a Tyco EC Kft. (20 millió forint);
    - a Newcourt Kft. (120 millió forint);
    - a Tyco-csoport külföldön honos tagjai (1023 millió forint); továbbá
    - a Sensormatic Kft. (1243 millió forint)
    az összefonódást megelőző évben (2000. év) összesen 27884 millió forint - 11. pont szerint számított - nettó árbevételt értek el, ami meghaladja a Tpvt. 24. § (1) bekezdése szerinti tízmilliárd forintos küszöbértéket.

  • 13.

    Az irányítás alá kerülő vállalkozás-csoport 2000. évi nettó árbevétele (1243 millió forint) meghaladta a Tpvt. 24. § (1) bekezdés a) pontja szerinti ötszázmillió forintos küszöbértéket.

  • 14.

    Miután a Tpvt. 24.§ (1) bekezdés a) pontja szerinti mindkét küszöbérték teljesül, a kérelmezett összefonódáshoz a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

IV.

Az engedélyezés

  • 15.

    A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon.

  • 16.

    A Tyco-csoport és az irányítása alá kerülő Sensormatic-csoport az összefonódással érintett magyarországi piacon nem végez azonos vagy egymást helyettesítő tevékenységet, és vertikális kapcsolódás sincs magyarországi tevékenységeik között. Ezért a kérelmezett összefonódásnak horizontális és vertikális összefüggésben, sem valószínűsíthetők káros versenyhatásai.

  • 17.

    A Versenytanács eddigi gyakorlata (pl. Vj-176/2000.) szerint versenyaggályokra alapot ad az is, ha egymást kiegészítő áruk gyártói (forgalmazói, szolgáltatói) kerülnek összefonódás révén egy vállalkozás-csoporthoz. Ha ugyanis az összefonódásban résztvevő valamelyik vállalkozás-csoport az egyik áru piacán erős pozícióval rendelkezik, akkor ennek révén az összefonódást követően kialakuló vállalkozás-csoport más áruk piacán képes lehet versenyt korlátozó stratégiák érvényesítésére (pl. árukapcsolás). Az adott esetben ilyen - egymást kiegészítő - tevékenységnek minősülnek a tűzvédelmi-, illetve a biztonsági (védelmi) rendszerek és termékek, amelyre egyaránt szükség lehet adott objektum (pl. kiskereskedelmi egységek, gyárak, irodaépületek) tulajdonosának (vagy kivitelezőjének). Az érintett vállalkozásoknak ezen tevékenységek esetében meglévő piaci részesedése (lásd 4.1., 4.2. és 7. pont) alapján azonban az összefonódásnak a Tyco-csoport tevékenységi körének bővüléséből adódóan sem valószínűsíthetők káros versenyhatásai.

  • 18.

    Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - egyezően a Tpvt. 71. § (2) bekezdés alapján tett vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást engedélyezte.

  • 19.

    A Versenytanács a kérelmezett összefonódás esetében alkalmazhatónak találta a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének ac) pontját, mely szerint a versenytanácsi határozatot 45 napon belül kell meghozni, ha az engedély a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.

V.

Eljárási kérdések

  • 20.

    A Tpvt. 63. § (3) bekezdése ac) pontjának alkalmazásából következőleg az eljárási díj megfizetéséről rendelkezni nem kellett, mert a kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat előzetesen lerótta.

  • 21.

    Az ügyfelek (a kérelmező Tyco és az irányítása alá kerülő Sensormatic) képviselőjük útján kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 22.

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2001. december 18.

dr. Bodócsi András sk.
dr. Bara Zoltán sk.
dr. Tóth Tihamér sk.
Szabó Györgyi