A 21. század nélkülözhetetlen elemévé váltak az okostelefonok. Manapság napi szinten használjuk mobilkészülékünket, nem csak telefonálásra és SMS küldésre, hanem egyéb szolgáltatások/alkalmazások igénybevétele is. Az alábbiakban szeretnénk röviden összefoglalni, hogy mire is érdemes figyelmet fordítanunk mielőtt telepítünk egy alkalmazást, vagy előfizetünk egy szolgáltatásra.

A telefonos alkalmazások

A telefonokhoz kapcsolódó internet elérhetőség segítségével számos telefonos alkalmazást, játékokat, filmeket, zenéket, könyveket tölthetünk le. Ezek egy része ingyenes szolgáltatás, mások azonban komoly költségekkel járhatnak különösen akkor, ha a fogyasztó nem jár el körültekintően azok letöltése során.

Fontos, hogy minden esetben győződjön meg arról, hogy milyen felhasználási feltételek mellett van lehetőség letölteni az adott programot! A váratlan költségek elkerülése érdekében bizonyosodjon meg róla, hogy a szolgáltatás ingyenes! Ha fizetős programról, könyvről, játékról van szó, ellenőrizze, hogy mennyibe kerül annak telepítése!

Abban az esetben, ha a szolgáltatást ingyenesnek tűntetik fel, és ennek ellenére mégis rejtett költségeket számol fel az alkalmazás üzemeltetője, úgy felmerülhet a fogyasztók megtévesztésének gyanúja. Ebben az esetben lehetősége van a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez, vagy a verseny érdemi érintettsége esetén a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordulni.

 Javasolt a telepítés megkezdése előtt áttekinteni azt, hogy a program mely telefonos alkalmazásokhoz kíván a későbbiekben hozzáférni. Amennyiben egy alkalmazás feltételeivel nem ért egyet, ne telepítse azt! Típusuktól függően vannak alkalmazások, amelyek egyáltalán nem igénylik további programok használatát, de van, amelyik hozzáférést kér pl. névjegyekhez, fotókhoz, kamerához, vagy akár az eszköz helyadataihoz.

Bizonyos ingyenes alkalmazások telepítésével a későbbiekben lehetővé teheti az alkalmazáson belüli vásárlásokat. Számos alkalmazásban lehetőség van kiegészítő tartalmak (például extra játékszintek, térképek vagy jutalompontok) és előfizetések vásárlására. Ezek lehetnek egyszer használható vagy többször használható tartalmak, nem megújuló előfizetések és automatikus előfizetések.  Amennyiben gyermek számára kerül ilyen program (pl. játék) letöltésre, érdemes felhívni a figyelmét, hogy milyen kereteken belül használthaja azt ingyenesen. Minthogy a letöltés során általában külön jelölőnégyzetben be kell jelölni, hogy az általános szerződési feltételeket a letöltés során a fogyasztó elolvasta és tudomásul vette, a későbbiek során nem hivatkozhat arra, hogy nem olvasta el a kapcsolódó feltételeket. A fogyasztók megfelelőbb tájékoztatásának kialakításában az Európai Uniónak és  tagállamainak is nagy szerepe volt, minthogy a közelmúltban elérték, hogy az alkalmazásokat nyújtó szolgáltatók amennyiben a letölteni/telepíteni kívánt program alkalmazáson belüli vásárlást tesz lehetővé, úgy az külön feltűntetésre kerüljön, illetve a szolgáltató ne téveszthesse meg a fogyasztókat az ilyen applikációk  „free” azaz „ingyenes” megjelölésével. Előbbiek azért váltak fontossá, mivel sok felhasználó utólag szembesült azzal, hogy az ingyenesen letölthető programok felhasználása során – ha az alkalmazáson belüli vásárlást tesz lehetővé - fizetési kötelezettség keletkezhet. Az Unió fellépése alapján a felhasználókat megfelelően informálni kell arról, ha egy program nem ingyenes, arról hogy miért és mennyit kell, fizessenek ebben az esetben, valamint hogy miként fog végbemenni a tranzakció, amely nem történhet automatikusan vagy engedély megadása nélkül.

Tartalomszolgáltatások

A telefonos alkalmazások, játékok igénybevételén túl szükséges felhívnunk a figyelmet az úgynevezett SMS tartalomszolgáltatásokra, amelynek lényege, hogy a tartalomszolgáltató havonta néhányszor emelt díjas SMS-t küld a megrendelt szolgáltatással (csengőhang, játék, stb.) egészen addig, míg azt az előfizető le nem mondja. Lényegében a tartalomszolgáltatások mobiltelefon segítségével lebonyolított távközlési tranzakciók, amelyben a mobilszolgáltató előfizetői számára a tartalomszolgáltató értéknövelt, digitális tartalmat ad el a mobilszolgáltató rendszerét használva, ahol a pénzügyi elszámolást az ügyféllel a mobilszolgáltató végzi, majd elszámol a tartalomszolgáltatóval.

Előfordulhat, hogy a szolgáltatás népszerűsítése és igénybevétele érdekében maga a szolgáltató küld SMS-t, amelyet összeköt egy nyereményjátékkal, ezzel ösztönözve arra, hogy próbálja ki az általa nyújtott tartalomszolgáltatást. A telefonra érkező nyereményjátékra felszólító, vagy éppen nyereménysorsoláson történő részvételével kapcsolatosan a fogyasztóknak nagy körültekintéssel kell eljárniuk. A Gazdasági Versenyhivatal tapasztalatai alapján előfordulhat, hogy a nyereményjátékban történő részvétel érdekében egy kódot, vagy választ kell visszaküldeni ahhoz, hogy részt vegyünk a nyereményjátékban, illetve a nyeremény kisorsolásában, azonban a kód visszaküldésével egyidejűleg máris előfizetnünk az SMS tartalomszolgáltatásra, amelynek jellemzően igen magas díjai vannak.

Amennyiben olyan üzenetet kap, hogy Ön megnyert valamit, regisztrálnia kell egy internetes oldalra, vagy SMS-ben kell visszaküldenie egy kódot, mindenekelőtt nézze meg azt a telefonszámot, amelyről az üzenet érkezett. Ha az üzenet tartalmaz hivatkozást egy adott weboldalra, feltétlenül ellenőrizze a weboldalon található általános szerződési feltételeket. Ameddig nem biztos benne, hogy a kód visszaküldésével milyen kötelezettsége keletkezik, illetve milyen jogosultságokat szerez, ne válaszoljon az üzenetre, különösen akkor, ha az láthatóan emelt díjas telefonszámról vagy kódszámról érkezik! Probléma esetén, például, ha a szolgáltatásra sosem regisztrált, és telefonszámlájában mégis ismeretlen eredetű emelt díjas SMS-ek kerülnek felszámításra, mindenekelőtt vegye fel a kapcsolatot telefonszolgáltatójával, aki segíthet beazonosítani, mely vállalkozás állhat a kéretlen SMS-ek mögött, valamint kérésre letilthatja az emelt díjas telefonszámról érkező SMS-eket.

A szolgáltató kilétének megismerése után lehetősége van írásos úton felvenni a kapcsolatot az adott vállalkozással, és tisztázni, hogy milyen alapon kezdte meg az SMS tartalomszolgáltatás nyújtását. Ha a szerződés létrejöttével kapcsolatosan a két fél között ezt követően vita alakul ki, úgy a fogyasztónak lehetősége van a bírósághoz, vagy azt megelőzően békéltető testülethez fordulni.

Fontos kiemelni, hogy mind a telefonos alkalmazások, mind az egyes tartalomszolgáltatások kellemes kikapcsolódást nyújthatnak, megkönnyíthetik életünket, segíthetik munkánkat és mindennapjainkat, ha igénybevételük előtt tisztában vagyunk/megismerjük/tisztázzuk a hozzájuk kapcsolódó feltételekkel és költségekkel.  Ne féljünk tehát igénybe venni a technika fejlődésével újonnan rendelkezésünkre álló eszközöket, azonban mindig tartsunk szem előtt, hogy a fogyasztó legnagyobb fegyvere és védőeszköze nem más, mint a megfelelő tájékozódás.

Budapest, 2016. február 26.