A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Igazságügyi Minisztériummal, az Európai Bizottsággal és a kereskedelem szereplőivel közösen, online workshop keretében járta körül az akciótartás szabályainak szigorodása óta eltelt időszak tapasztalatait.

A fiktív árkedvezmények, a korábban soha nem alkalmazott „eredeti árak” vagy a szabálymegkerülésre szolgáló, akciók előtti rövid idejű „felárazások” számos versenyhivatali eljárásra szolgáltattak okot az elmúlt években. Jogsértő árkedvezmény-feltüntetési gyakorlatuk miatt a GVH több jelentős hazai kereskedelmi platformot is elmarasztalt már: az Alza csaknem 900 millió forintos bírságot kapott, míg az eMAG-ot versenyhatóság 200 milliós bírság mellett legalább 4 milliárd forint értékű jóvátételre kötelezte. Az árkedvezmény-feltüntetések terén újítást hozott egy tavaly májusban hatályba lépett jogszabályváltozás-csomag, amelynek hatására minden hazai kereskedőnek egyértelműbb szabályok szerint kell feltüntetniük az árakat annak érdekében, hogy a fogyasztók tájékozottan mérlegelhessék az akciós ajánlatokat.

A nemzeti versenyhatóság 2023. április 27-én „Árkommunikációs gyakorlatok az online térben az árfeltüntetésről szóló irányelv, illetve az árrendelet módosítását követően” címmel, online workshop keretében vizsgálta meg a tavaly bevezetett, a korábbinál szigorúbb szabályozás hatásait és eredményeit. Az eseményt Bak László, a GVH elnökhelyettese nyitotta meg. A félnapos rendezvényen a GVH szakértői – így Szoboszlai Izabella és Kuritár Dávid, a Versenytanács két tagja – mellett Kupecki Nóra alkotmányjogi jogalkotásért és fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár, Ormós Zoltán, Ecommerce Hungary alelnöke, Nagy Andrea Magdolna, Vámosi-Nagy EY Ügyvédi Iroda, vezető ügyvédje, illetve Martins Prieditis és Emanuel Alijaj, az Európai Bizottság Jogérvényesülési és Fogyasztópolitikai Főigazgatóságának szakértői tartottak előadást.