A GVH javaslatai csökkentették a COVID-antigén gyorstesztek árait

2022 januárjában a Gazdasági Versenyhivatal a versenyt serkentő javaslatokkal zárta le gyorsvizsgálatát a koronavírus antigén gyorstesztek piacán, amelyek jelentősen csökkentették a hazai árakat. A GVH emellett öt új eljárást indított a vendéglátóhelyek italválasztékának bővítését célzó új szabályok alapján, valamint részt vett a fogyasztói értékelések megjelenítésének összeurópai vizsgálatában.

A GVH 2022 januárjában lezárta gyorsított ágazati vizsgálatát a COVID-19 antigén gyorstesztek hazai piacán, amelyet azért indított, mert a gyorstesztek hazai fogyasztói ára jelentősen meghaladta a szomszédos országokban, illetve más uniós tagállamokban tapasztalható szintet. A GVH a vizsgálat nyomán számos, a versenyt élénkítő javaslattal élt, többek között az antigén gyorstesztek kiskereskedelmi láncoknál, drogériáknál és benzinkutaknál történő értékesítésének ideiglenes engedélyezését ajánlva a jogalkotónak. A Kormány megfogadta a javaslatot, amely 20-50%-ig terjedő árcsökkenést eredményezett a termékkörben.

Mit jelent a gyorsított ágazati vizsgálat?

A gyorsított ágazati vizsgálat 2021 nyarától képezi részét a GVH eszköztárának azokon a piacokon, amelyeken megalapozottan feltehető, hogy a piaci verseny torzul vagy korlátozódik, a problémák feltárása és kezelése érdekében pedig sürgős beavatkozás indokolt. A GVH mára összesen 5 ilyen eljárást folytatott le, és mindegyik eredményeként a versenyt élénkítő, így a fogyasztói jólétet növelő javaslatokat tudott megfogalmazni a piaci szereplők, a fogyasztók, illetve a jogalkotó felé.

Az újév emellett egyszerre 5, párhuzamos eljárással indult a vendéglátóipari italbeszerzésekre vonatkozó, 2021 nyarától bővítő kereskedelmi szabályozás érvényesítésére. Az új szabályozás célja a fogyasztók választási lehetőségének bővítése, illetve a szektorban gyakori kizárólagossági megállapodások visszaszorítása volt. A GVH januárban három sörgyárral és két nagy hazai gyorsétterem-lánccal szemben indított vizsgálatot. Utóbbiak már véget is értek, megállapítva, a Burger King és a KFC nem tettek eleget az előírásoknak, és egyetlen gyártó termékeit értékesítették egyes italkategóriákban.

Versenyhatósági fókuszban az online kereskedelem

A nemzeti versenyhatóság januárban számolt be arról a közös európai akcióról is, amely az online kereskedelemben közzétett fogyasztói értékeléseket tekintette át. A GVH az összehangolt gyorsvizsgálat során Európai Bizottságot és a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózattal (CPC) együttműködve, különböző szektorokban (pl. ruházati termékek, sportszerek, kozmetikumok, könyvek, szállásfoglalás és utazásszervezés stb.) vette górcső alá a fogyasztói értékelések megjelenítését. A vizsgálat eredményei alapján a kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben. A GVH már 2021-ben ajánlásokat fogalmazott meg a piacok szereplőinek a fogyasztói értékelési rendszerek áttekintése kapcsán, és további javaslatokat tett közzé az európai gyorsvizsgálat lezárultát követően annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók átlátható, egyértelmű és követhető értékelési rendszerekkel találkozzanak az online térben.