Több mint 450 millió forintot jóvátételt hozott a fogyasztóknak a GVH eljárása

2022 februárjában a Gazdasági Versenyhivatal legalább 450 milliós fogyasztói jóvátételre kötelezte az Alza.hu webáruház üzemeltetőit, amely minden ügyfelét kompenzálta, aki 2019-ben nála vásárolt. A nemzeti versenyhatóság ugyanezen hónapban lezárta a kereskedői adatvagyon átfogó vizsgálatát, vendégül látta a cseh versenyhatóság vezetőit, valamint felkerült tanulmányával egy rangos nemzetközi publikációs verseny shortlist-jére.

2022 februárjában a GVH - 40 milliós bírság mellett - legalább 450 millió forint értékű fogyasztói jóvátételi programra kötelezte az Alza.hu webáruház üzemeltetőjét, amiért a termékek egy részénél agresszíven sürgette felhasználóit mihamarabbi vásárlásra. A portál ugyanis jogsértő módon helyezte pszichés nyomás alá a felhasználókat szembetűnő, villogó, javarészt valótlan tartalmú sürgető üzenetekkel.

Mit jelent a fogyasztói jóvátétel?

A fogyasztói jóvátételi programok (akár bírság kiszabása nélküli önkéntes kötelezettségvállalásként, akár bírságcsökkentő tényezőként figyelembe véve) együttműködési lehetőséget nyújtanak a GVH eljárásaiban azokban az esetekben, ha egy cég kész önkéntesen orvosolni a felmerülő versenyaggályokat. A kompenzációs programok előnye, hogy olyan, fogyasztók számára közvetlenül kedvező vállalásokra is kiterjedhetnek, amelyet a Versenyhivatal egyébként nem tudna kikényszeríteni. Az Alza vállalásai nyomán előírt hatósági kötelezettségek alapján például minden fogyasztó 3.000 Ft értékű kupont kapott, aki 2019-ben az Alza.hu webáruházban vásárolt.

A GVH emellett 2022 februárjában zárta le piacelemzését, amely az online kiskereskedők adatvagyonának keletkezését és szerepét járta körül. A piacelemzés célja az online kiskereskedők adatvagyonával kapcsolatos tájékozódás volt – különös tekintettel arra, hogy az miként keletkezik, milyen szerepet tölt be a webáruházak között folyó versenyben, és mindezzel mennyire vannak tisztában a fogyasztók. A vizsgálat feltárta, hogy a hazai webáruházak többsége jelenleg nem él az adatvagyonban rejlő lehetőségekkel, a magyar lakosság pedig motivált az adatai feletti tudatos rendelkezésben, de az időhiány, illetve a minél gyorsabb vásárlás célja ezt sokszor felülírja. Az eredmények alapján a fogyasztók keveset tudnak a webáruházak adatgyűjtési és adatkezelési gyakorlatáról, és jelentős hányaduk kifejezetten tart tőle, hogy visszaélnek az online vásárlás során megadott adataival. A versenyhatóság az elemzés alapján több javaslatot tett a fogyasztói bizalom erősítése, illetve a hazai kkv-k fejlesztése érdekében – egyebek mellett vállalva egy tájékoztató anyag kidolgozását a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósággal történő együttműködés keretében.

Már februárban javában zajlott a GVH nemzetközi térnyerése

Februárban válogatta be a világ egyik vezető versenyjogi portálja, a Concurrences publikációs versenyének szűkített listájára a  GVH  fenntarthatóság és versenyjog kapcsolatát vizsgáló kutatását, amelyet 2021 októberében mutatott be   a világ versenyhatóságait tömörítő Nemzetközi Versenyhálózat (ICN) konferenciájának házigazdájaként. Kutatásában a magyar versenyhatóság elsőként mérte fel globálisan a fenntarthatóság és a versenyjog kölcsönhatásait.

Szintén februárban volt a Gazdasági Versenyhivatal vendége a cseh versenyhatóság vezetése.  A két hatóság vezetői többek között a Visegrádi Együttműködésről, a cseh EU-elnökség versenyt érintő prioritásairól, illetve aktuális szakmai kérdésekről egyeztettek. Az egyeztetés során szóba kerültek többek között a cseh EU-elnökség egyes prioritás-területei, illetve a közelmúlt jogalkalmazási tapasztalatai.