Vizsgálja a kínai online piactér intenzív kereskedelmi gyakorlatát érintő beadványokat a magyar versenyhatóság

Budapest, 2024. február 27. – Több bejelentéses eljárás is folyamatban van a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) a kínai Temu online piactér kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban. A GVH vizsgálói értékelik a beadványokban foglaltakat, illetve részletes adatgyűjtést végeznek, ezek alapján pedig a nemzeti versenyhatóság megteszi a szükséges intézkedéseket a magyar fogyasztók védelme érdekében, indokolt esetben versenyfelügyeleti eljárást indít.

A bejelentéses eljárásokban a GVH azt vizsgálja, hogy fennállnak-e a versenyfelügyeleti eljárás elrendelésének feltételei, azaz felvetődik-e a GVH hatáskörébe tartozó, valószínűsíthetően a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sértő magatartás a bejelentett vállalkozás részéről. A bejelentéses és panaszos eljárásokról részletes tájékoztatás itt érhető el.

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi ügyekben akkor indít versenyfelügyeleti eljárást, hogy ha egy vállalkozás valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytat és a gazdasági verseny érdemi érintettsége megállapítható, pl. a vizsgált tevékenység kiterjedt, illetve nagyszámú fogyasztót érint egy adott piacon.

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról, így a megtévesztésről, a hiányos tájékoztatásról, az agresszív vagy éppen az ún. „feketelistás” kereskedelmi gyakorlatokról a GVH honlapján itt érhető el bővebb tájékoztatás.

A Gazdasági Versenyhivatal kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára. A GVH az elmúlt években többek között a Google, illetve a PayPal számára is előírt versenykorrekciós kötelezettségeket, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon.

A magyar versenyhatóság 2023 februárjában zárta le vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-el szemben. A globális platform működtetője összetett jóvátételi csomagot – benne az érintett, mintegy 100-150 ezer magyar fogyasztó pénzügyi kompenzálását – vállalta, illetve számos ponton módosította a működési gyakorlatát, hogy elkerülhesse a bírságot.

A GVH tavaly november végén zárta le a TikTok vizsgálatát, amely során a magyar versenyhatóság globális hatású eredményeket ért el. Mindemellett a GVH jelenleg is vizsgálja a Rakuten-csoportba tartozó Viber magatartását, illetve 2023-ban eljárást indított a Microsofttal szemben, amiért valószínűleg nem tájékoztatja megfelelően a felhasználókat a mesterséges intelligencián alapuló chat funkcióval kiegészített keresőjének egyes tulajdonságairól.

GVH Közszolgálati kommunikációs Iroda

További információ:

Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939

Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170

Nyomtatható verzió PDF formátumban