Nyomtatható verzió PDF formátumban

A GVH elfogadta a TEVA kötelezettségvállalását

A TEVA Magyarország Zrt. (TEVA) vállalta, hogy "Edukációs kampányt" szervez, valamint visszatéríti a fogyasztóknak a Saballo 30x termékkel kapcsolatos hirdetéseiben szereplő ajánlott ár és a ténylegesen alkalmazott fogyasztói ár különbségét.

A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt időszakban három eljárásban hozott döntést a TEVA Magyarország Kft. tájékoztatásaival kapcsolatban.

Az elsőként lezárt vizsgálatban a GVH megállapította, hogy a vállalkozás a Saballo termékével kapcsolatban 2008 januárjától 2008. szeptember 10-ig jogsértő reklámot tett közzé, amikor a vény nélkül megvásárolható készítményt nem az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatta be. A termékkel kapcsolatban arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy a Saballo megelőzésre is szolgál, használatával hosszú távon biztosítható a jó közérzet és az időskori műtét is elkerülhető. A GVH a jogsértő reklám alkalmazása miatt 1.000.000 Ft bírságot szabott ki a vállalkozásra.

A hivatal vizsgálta továbbá a vállalkozás 2012. január 10. és május 13. közötti időszakban megjelent tájékoztatásait is. A Lactiv étrend-kiegészítő termékét népszerűsítő reklámjaiban betegség megelőzésére, gyógyítására vonatkozó állításokat fogalmazott meg. Hirdetésekben arra hívta fel a fogyasztók figyelmét, hogy a készítmény ellensúlyozhatja a rendszertelen étkezés és a stressz miatti hasi panaszokat és a rossz emésztés okozta fáradékonyságot, valamint erősítheti a természetes védekezőképességét. A GVH megállapította, hogy a vállalkozás a fenti tájékoztatásaival megtévesztette a fogyasztókat, ezért 3.000.000 Ft bírságot szabott ki.

A GVH 2013 augusztusában lezárt harmadik vizsgálatában a TEVA 2012 júniusa és 2012. október 4. között a Saballo készítmények népszerűsítésével kapcsolatban megjelent tájékoztatásait vizsgálta. A vállalkozás egyrészt árakat összehasonlító reklámokban, másrészt az ajánlott fogyasztói ár feltüntetésével népszerűsítette a termékét, azonban fogyasztók több esetben a hirdetésekben megjelenő ajánlott fogyasztói árnál drágábban vagy más árkülönbséggel vásárolhatták meg a készítményt.

A vállalkozás az eljárásban kötelezettséget vállalt arra, hogy 15.000.000 Ft-os költséggel edukációs kampányt indít, melynek során bemutatja a fogyasztók számára fogyasztói szemszögből, hogy mi a különbség az ajánlott árak és az alkalmazott fogyasztói árak között, valamint hogy mit jelent a fogyasztói átlagár-különbség, milyen formái ismertek az ár-összehasonlításnak, milyen adatokon alapulnak. A TEVA vállalta továbbá, hogy a kampány során önálló honlapot készít, televíziós spotokat helyez el országos kereskedelmi és kábel televíziókban, valamint tájékoztató füzetet készít és terjeszt - elsősorban - gyógyszertárakban. A vállalkozás a fentieken kívül valamennyi vásárlónak, aki igazolni tudja, hogy a vizsgált időszakban az ajánlott fogyasztói árnál (1499 Ft) magasabb összegért vagy a hirdetettnél kisebb árkülönbséggel vásárolta meg a Saballo 30x terméket, megtéríti az ajánlott és a tényleges ár, illetve árkülönbözetek közötti különbséget.

A Gazdasági Versenyhivatal a TEVA Magyarország Zrt. vállalásainak elfogadásával és kötelezővé tételével biztosíthatónak látta a versenyhez fűződő közérdek védelmét és a megtörtént események fogyasztók számára történő kedvező korrigálását, ezért a kötelezettségvállalás elfogadásával megszüntette az eljárást, a vállalások teljesülését utóvizsgálatban ellenőrzi.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-56/2010., 52/2012., 75/2012.

Budapest, 2013. szeptember 11.

Gazdasági Versenyhivatal

További információ a sajtó számára:
GONDOLOVICS Katalin
sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email: sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu