Nyomtatható verzió PDF formátumban

Összefonódást engedélyezett a GVH a szállítmányozási piacon

A DB Hungária Holding Kft. irányítást szerezhet a MASPED-RAILOG Vasúti Szállítmányozási Kft. és a MASPED-SCHENKER Légi és Tengeri Szállítmányozási Kft. felett - döntött a Gazdasági Versenyhivatal 2010. szeptember 2-án hozott határozatával.

A tranzakció előtt mindkét megvásárolt vállalkozás a MASPED Első Magyar Általános Szállítmányozási Zrt. (MASPED) és az EGT-tagállamokban közúti és vasúti szállítási, légi és tengeri szállítmányozási, valamint kapcsolódó logisztikai szolgáltatásokat nyújtó, Ausztriában bejegyzett, Magyarországon is jelenlevő Schenker & CO AG (Schenker) közös irányítása alatt állt 50-50%-os tulajdoni arányokkal. A most engedélyezett ügylettel a DB Hungária Holding Kft. (DB Hungária Kft.) megszerezhette a MASPED 50%-os üzletrészeit. Miután pedig a DB Hungária Kft. és a Schenker a Deutsche Bahn-csoport tagjai, a tranzakció eredményeként a vállalkozáscsoportot irányító Deutsche Bahn AG közvetve szerez minősített többségű befolyást a MASPED-RAILOG Vasúti Szállítmányozási Kft. (MASPED-RAILOG Kft.) és a MASPED-SCHENKER Légi és Tengeri Szállítmányozási Kft. (MASPED-SCHENKER Kft.) felett.

A DB Hungária Kft. a DB-csoport magyarországi tagjait összefogó holding társaság. A DB- csoportba tartozó vállalkozások tevékenységi köre szerteágazó, magában foglalja a személyszállítást, a logisztikai szolgáltatásokat, valamint az árufuvarozást és a szállítmányozást is.

A DB Csoport magyarországi leányvállalatai elsősorban közúti és vasúti szállítmányozási és logisztikai szolgáltatásokat nyújtanak. A Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft. európai szárazföldi fuvarozással, raktározással és elosztással, valamint logisztikai szolgáltatásokkal foglalkozik, a Herber és Hausner Szállítmányozási Kft. speciális fuvarozási szolgáltatásokat (pl. állatszállítás, költöztetés, stb.) nyújt, a BAX Global Nemzetközi Szállítmányozó és Logisztikai Kft. légi és vízi szállítmányozási szolgáltató, a Container Szállítmányátrakó Állomás Kft. és a Logistic Center Hungária Rakománykezelő és Szállítási Kft rakodási szolgáltatásokat nyújtanak, míg a Romtrans Hungária Szállítmányozási Kft elsősorban a Magyarországot érintő romániai szállítások megszervezésével foglalkozik.

A MASPED-RAILOG Kft. Magyarországot érintő útvonalak vonatkozásában nyújt vasúti és szárazföldi konténeres szállítmányozási szolgáltatásokat, illetve kiegészítő szolgáltatásokat.

A MASPED-SCHENKER Kft. és leányvállalata, a Hungarocargo Nemzetközi Szállítmányozási Kft.. légi és tengeri (konténeres) szállítmányozási, valamint kiegészítő (pl. vámügynöki) szolgáltatásokat nyújtanak. Saját járműparkkal nem rendelkeznek, szállítási szolgáltatást nem végeznek.

A szállítmányozási szolgáltatások piacán aktív vállalkozások a termékek szállításának megszervezését végzik. E tevékenység ellátásához nem szükséges saját járműparkkal rendelkezniük, a szállítási tevékenység kiszervezhető. A szállítmányozás több, így közúti, vasúti, légi és vízi (tengeri) szegmensre bontható, de több piaci szereplő nem csak egy szegmensen van jelen, hanem adott esetben többféle közlekedési módot kombinálva szolgáltat.

A GVH a tranzakció vizsgálata során figyelembe vette, hogy az összefonódás révén egyedüli irányítás alá kerülő MASPED-RAILOG Kft. által végzett vasúti szállítmányozási és a MASPED-SCHENKER Kft. által nyújtott tengeri és légi szállítmányozási szolgáltatásokat, valamint kiegészítő szolgáltatásaikat összehasonlítható tartalommal, minőségben és áron számos, a piacon megalapozott jelenléttel bíró versenytárs (pl. Raabersped Kft., Raaberlog Kft., Waberer, Mávtranssped Kft., Deltasped Kft., Ukrail Trans Kft., Eurosped Kft. / MASPED, DHL Magyarország Group, Maersk Kft., Kühne+Nagel Kft., Gebrüder Weiss Kft.) is nyújtja, akik között több az erős nemzetközi szereplő. E körülmény mellett a versenyhivatal azt is tekintetbe vette, hogy a Deutsche Bahn-csoport piaci részesedése még a legszűkebb, Magyarország egész területére kiterjedő nemzetközi tengeri és nemzetközi légi szállítmányozási piacon sem éri el a húsz százalékot. Ez alatt pedig a versenyjogi gyakorlat szerint egyértelműen kizárhatók a káros horizontális hatások.

A GVH rendelkezésére álló adatok alapján tehát nem merült fel olyan körülmény, mely alapján az összefonódás következtében káros versenyhatás lenne valószínűsíthető.

Az ügy hivatali száma: Vj-55/2010.

Budapest, 2010. szeptember 15.

Gazdasági Versenyhivatal
Kommunikációs Csoport

További információ a sajtó számára:
ZENISEK Andrea
Gazdasági Versenyhivatal
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email: sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu