Nyomtatható verzió PDF formátumban

A Masterfoods Chappi kutyaeledelével kapcsolatos tájékoztatása alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. október 10-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Masterfoods Magyarország Értékesítő Bt. Chappi márkájú kutyaeledelének csomagolásán 2004 májusától, valamint a termék 2006. január 29. és 2006. március 25. közötti televíziós reklámjaiban közreadott "Kiadós étkezés húsimádóknak, minden napra!", valamint "húsos lakoma", továbbá a "húsos lakoma marhahússal" kijelentései alkalmasak voltak a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, ugyanis a termékek csupán 4 százalék húst tartalmaznak, a marhahúsos változat pedig marhahús helyett marhavér felhasználásával készül. A Masterfoods jogsértő magatartásáért 48 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.

A GVH által lefolytatott versenyfelügyeleti eljárás tárgyát a Masterfoods Magyarország Értékesítő Bt. Chappi márkanevű kutyaeledeleit népszerűsítő televíziós reklámjai, valamint a Chappi termékek csomagolásán látható tájékoztatások képezték.
A Versenytanács szerint a Masterfoods reklámja, illetve a vizsgált termék csomagolásán található feliratok arról tájékoztatták a fogyasztókat, hogy a Chappi kutya szárazeledel marhahúst, vagy baromfihúst, illetve mindkettőt tartalmazó készítmény, illetve hogy a termék bőségesen tartalmaz húst. A "húsimádó", "húsos lakoma", "húsos golyók", "marhahússal" (illetve "baromfihússal") szavak és kifejezések a GVH szerint jelentős hústartalomra utalnak. A reklámban és a termék csomagolásán található tájékoztatással ellentétben azonban - a GVH álláspontja szerint - a termék valóságos hústartalma nem tekinthető jelentős mértékűnek. A GVH határozatában kiemelte, hogy nemcsak a termék összetételére vonatkozó túlzó állítások ütköznek a versenytörvénybe, hanem az is, hogy a forgalmazó a marhahúsos változat esetében elfedte a termék valódi összetételét. A versenyfelügyeleti eljárás során megállapításra került, hogy a marhahúsos termékváltozat valójában nem is tartalmaz marhahúst, csak marhavért, ellenben tartalmaz baromfihúst és más húskeveréket.
A versenytörvény szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. A fogyasztók megtévesztésének minősül ha az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak. A vállalkozás által használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e.
A versenytörvény ezen rendelkezései a fogyasztóknak az áruk, valamint szolgáltatások vásárlása tekintetében meglévő döntési szabadságát védik. A bármilyen módon megtévesztésre alkalmas információ akkor ütközik a versenytörvénybe, ha az a fogyasztókat olyan döntésre sarkalja, amit a valós információ ismeretében nem hoztak volna meg.
A GVH a Masterfoods-ot jogsértő magatartásáért 48 millió forint versenyfelügyeleti bírsággal sújtotta.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-67/2006.

Budapest, 2006. október 12.

Gazdasági Versenyhivatal
Kommunikációs Csoport

További információ:
Mihálovits András
Gazdasági Versenyhivatal
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email: Mihalovits.Andras@gvh.hu
http://www.gvh.hu