Sajtóközlemény
Azonnal közölhető!

A Versenytanács elmarasztalta az autópálya-építő cégeket

Összejátszottak a versenytársak

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa csütörtöki határozatában megállapította, hogy a 2002-ben kiírt közbeszerzési pályázatokon résztvevő vállalkozások előzetesen megállapodtak egymás között abban, hogy melyik cég melyik autópálya szakasz kivitelezését szerzi meg. Esetenként abban is megegyeztek, hogy a nyertesek alvállalkozóként vonják be a többieket. A kartell-megállapodásban valamennyi, a kiíró feltételei alapján szóba jöhető, jelentős vállalat részt vett. A kiszabott bírságok összege 7,043 milliárd forint.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa (VT) 2004. július 22-én tartott harmadik, folytatólagos tárgyalásán hozott, ügyet lezáró határozatában megállapította, hogy a Betonút Rt., a DEBMÚT Rt., az EGÚT Rt., a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. a versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek. Az egyezség lényege a Nemzeti Autópálya Rt. által 2002-ben meghirdetett autópálya-építési munkák felosztása volt.

A jogsértés miatt a VT az alábbi bírságokat szabta ki:

Betonút Rt.

2 212 000 000 Ft

DEBMÚT Rt.

496 000 000 Ft

EGÚT Rt.

496 000 000 Ft

Hídépítő Rt.

1 371 000 000 Ft

Strabag Rt.

2 468 000 000 Ft

A bírságok kiszabásának alapja minden vállalkozás esetében az általa elnyert projekt nettó vállalási összege.

A Gazdasági Versenyhivatal 2003. február 18-án hivatalból versenyfelügyeleti eljárást indított annak megállapítására, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. (NA) 2002. augusztusában (az M7 balatonszárszói, az M7-M70 Becsehely-Letenye, és az M3 görbeházai szakaszra) kiírt nyílt, előminősítéses közbeszerzés során az említett vállalatok összejátszottak-e. Az eljárást később kiterjesztette a 2002. júliusban kiírt, majd eredménytelennek nyilvánított ugyanezen szakaszokra vonatkozó meghívásos pályázatra is. A VT a rendelkezésére álló iratok, nyilatkozatok és egyéb bizonyítékok alapján megállapította, hogy a cégek előzetesen felosztották egymás között, hogy melyik pályázó melyik autópálya szakasz kivitelezését szerzi meg, illetve, hogy a fővállalkozó melyik vállalkozást fogja alvállalkozóként bevonni az összesen 59,91 kilométeres, bruttó 160 milliárd forintos építkezés során.

Az áregyeztetésben és a piacfelosztásban megnyilvánuló akarategyezség az eredménytelenné nyilvánítás után fennmaradt a megismételt pályázat során is. Az ilyen típusú kartell az uniós gyakorlat szerint is a legsúlyosabban szankcionálandó versenykorlátozások közé tartozik, mivel közvetlenül és alapvetően torzítja a források hatékony elosztását, és árfelhajtó hatású.

Az összejátszás piactorzító hatása számottevő, mert abban valamennyi, a kiíró feltételei alapján szóba jöhető, jelentős vállalkozás részt vett. A nem versenykörülmények között kialakult árak több évre kiterjedően befolyásolták a magyarországi autópálya építéseket.

A Versenytanács, követve korábbi határozatait, tekintettel volt arra is, hogy a jogsértés közpénzek felhasználását érintette, így annak hatása fokozottan sértette a társadalmi érdekeket.

Budapest, 2004. július 22.

dr. Horváth Anita
Sajtófőnök

Tények és számok

I. 2002. júliusi meghívásos pályázat

  • 1.

    Meghívás időpontja: 2002. július

  • 2.

    Meghívott vállalkozások:

    • a)

      Strabag Rt.,

    • b)

      Hídépítő Rt.,

    • c)

      Betonút Rt., és

    • d)

      EGÚT Rt.

  • 3.

    Ajánlatok bontása: 2002. július 22.

  • 4.

    Ajánlatok:

    1. táblázat M3 (Polgár-Görbeháza)

Pályázó

Konzorciumok

Ajánlat/eFt/nettó

Nyert

M3 Görbeháza 2002 Konzorcium

EGÚT- D-Profil Kft.

15.854.361

x

Bihar Konzorcium

Strabag-Hoffman Rt.

16.952.395

 

Tiszántúli Autópálya Építő Konzorcium

Betonút- Kutas BB Kft.

18.111.234

 

2. táblázat M7 (Balatonszárszó)

Pályázó

Konzorciumok

Ajánlat/eFt/nettó

Nyert

M7 Balaton Konzorcium

Hídépítő-Strabag-Penta Kft.

54.650.000

x

M7 Balaton 2002 Konzorcium

EGÚT- D-Profil Kft.

59.996.298

 

Balatoni Autópálya Építő Konzorcium

Betonút- MÁV Hídépítő

62.970.623

 

3. táblázat M7 (Becsehely)

Pályázó

Konzorciumok

Ajánlat/eFt/nettó

Nyert

Adria Autópálya Építő Konzorcium

Betonút- Kutas BB. Kft

14.548.765

x

M7 Zala Konzorcium

Strabag-Kaiser Rt.

15.142.041

 

M7 Határ Konzorcium

Hídépítő-Penta-Viadom

15.000.000

 

4. táblázat M70

Pályázó

Konzorciumok

Ajánlat/eFt/nettó

Nyert

M70 Mura Konzorcium

Strabag-Hídépítő-Hoffman

24.355.112

x

Zalai Autópálya Építő Konzorcium

Betonút-Mélyépítő Bp.

25.114.937

 

M70 Letenye 2002 Konzorcium

EGÚT-D-Profil

26.310.232

 

  • 5.

    Eredménytelenné nyilvánítás időpontja: 2002. július 23.

II. 2002. augusztusi nyílt, előminősítéses pályázat

  • 6.

    Kiírás időpontja: 2002. augusztus 26.

  • 7.

    Részvételi jelentkezők:

    • a)

      Strabag (valamennyi szakasz),

    • b)

      Hídépítő- Betonút konzorcium (valamennyi szakasz),

    • c)

      Egút- Debmút (valamennyi szakasz),

    • d)

      Betonút [1] (önállóan M3, M7-M70 szakasz),

    • e)

      Hódút [2] (M3 szakasz)

  • 8.

    A beadott ajánlatok:

    1. táblázat M7-M70

Pályázó

Vállalkozások

Ajánlat/eFt/nettó

Nyert

Országhatár Konzorcium

Hídépítő - Betonút

47.240.459

 

M7-M70 Közös Vállalkozás

EGÚT- DEBMÚT

47.532.512

 

Strabag

 

44.879.608

x

2. táblázat M7 Balatonszárszó

Pályázó

Vállalkozások

Ajánlat/eFt/nettó

Nyert

Szárszó Konzorcium

Hídépítő - Betonút

65.158.566

x

M7 Balaton Közös Vállalkozás

EGÚT- DEBMÚT

70.700.538

 

Strabag

 

69.114.015

 

3. táblázat M3 Görbeháza

Pályázó

Vállalkozások

Ajánlat/eFt/nettó

Nyert

M3 Görbeháza 2002 Közös Vállalkozás

EGÚT-DEBMÚT

18.055.214

x

M3 Konzorcium

Hídépítő-Betonút

18.666.000

 

Strabag

 

18.976.627

 


Jegyzetek

  • :: d1e748

    Referencia hiányában nem került előminősítésre.

  • :: d1e766

    Referencia hiányában nem került előminősítésre.