A Gazdasági Versenyhivatal közleménye

A GVH bírságot szabott ki a piackutatási eredmények megalapozatlansága miatt

A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma miatt indult eljárás Termékmix Marketing és Reklám Kft ellen. A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa megállapította a vállalkozás fogyasztók megtévesztésre alkalmas magatartását, határozatában megtiltotta a jogsértés folytatását és kötelezte a vállalkozást a jogsértés megállapításának közzétételére és kétmillió forint bírság megfizetésére.

Az országos újságkiadási piacon elkülönült piaca van azoknak a szaklapoknak, amelyek az élelmiszerek, élelmiszernek nem minősülő termékek kereskedelmével foglalkozó vállalkozásokat tájékoztatják. A kereskedelmi lapok között éles a verseny, amely a lapok szakmai elismertség megszerzésén keresztül a hirdetők megszerzéséért folyik, egyben eszközül szolgál a gyártók, a kereskedők saját versenytársaikkal folytatott éles versenyében, lehetőséget nyitva a végső fogyasztók megszerzésére. Amit a kereskedők rendelnek és hirdetnek, azt vásárolják meg a végső fogyasztók. E piacon öt ismert lap van, s ebből kettőnek a Termékmix Marketing és Reklám Kft.a kiadója.

A 2003. őszén közzétett piackutatási eredményben a Termékmix Marketing és Reklám Kft. azt állította, hogy a Hálózat című lapja a legismertebb és a legolvasottabb kereskedelmi szaklap a beszerzés- és az áruházvezetők körében. A kiadót terhelte volna annak bizonyítása, hogy a megkérdezettek 680 fős csoportja (mintája) kellően reprezentatív, hitelesen tükrözi az országban működő multinacionális és hazai üzletláncok döntéshozóinak véleményét. Bizonyítás hiányában a Termékmix Marketing és Reklám Kft. viseli állításának versenyjogi következményeit.

Budapest, 2004. május 07.

dr. Horváth Anita sk.
sajtófőnök