Gazdasági Versenyhivatal
Sajtófőnök

A Gazdasági Versenyhivatal közleménye

Megszüntetett eljárás a Procter & Gamble ellen

A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított a Procter & Gamble Magyarország Nagykereskedelmi Kkt. ellen annak megállapítása céljából, hogy nevezett az Ariel Hydractív folyékony mosószer televíziós reklámozása során megsértette-e a versenytörvényt. Jelesül: reklámja alkalmas-e a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására.

A vizsgálat tárgyává tett reklámban a háziasszony lecseréli a jól látható folttal szennyezett fehér abroszt, a következő szavak kíséretében: "Óh, egy folt! Pedig már párszor kimostam. Épp itt az ideje valami mást kipróbálni." Majd megjelenik a termék, s egy olyan összehasonlító jelenet látható, amelyben az egyik oldalon egy, a textíliába lassan beszívódó gél állagú mosószer, a másik oldalon a gyorsan felszívódó Ariel Hydractív mosószer tűnik fel. Az eközben hallható szöveg: "Itt a folyékony Ariel, mely nem marad a folt tetején, hanem gyorsabban beszívódik az anyag mélyébe, mint a gél." Ezután a képernyőn egy éppen öblítés alatt lévő, vakítóan fehér textília látható, a beszélt nyelv átlagos sebességénél gyorsabban pedig az hangzik el, hogy "összetételének köszönhetően nincs más mosószer, mely jobban kiveszi a zsíros ételfoltokat."

A GVH versenytanácsa tárgyalás mellőzésével a mai napon meghozott döntésével - jogsértés hiányában - a Procter & Gamble elleni eljárást megszüntette. Álláspontja szerint a vizsgált reklám a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, -különösen a gél állagú mosószerek iránti fogyasztói bizalom aláásására - nem alkalmas. A versenytanács döntése indoklásaként kiemelte, hogy egy reklám megtévesztésre alkalmassága megítélésekor a reklám összhatásának a fogyasztók döntésére gyakorolt befolyását, a fogyasztók felé közvetített (és általunk vett) üzenetét kell szem előtt tartani. (Nem pedig a reklám - kizárólag a versenytárs által képviselt- kiterjesztő értelmezését.) A vizsgált reklám állítása a mosószerek halmazállapotára (vagyis hogy a folyékony Ariel gyorsabban beszívódik az anyagba mint a gél) a valóságnak megfelel, a felülmúlhatatlansági állítás pedig nem sugalmazza azt, hogy az Ariel Hydractív mellett ne lehetne hasonló minőségű mosószer a zsíros ételfoltok eltávolítására.

Budapest, 2002. június 24.

Dr. Polgárdy Géza