Nyomtatható verzió megtekintése PDF formátumban.
2002. ÉV
A GVH VERSENYTANÁCSI HATÁROZATTAL LEZÁRT ELJÁRÁSAI
1. ÁTTEKINTÉS
|
Ügyek száma |
GVH beavatkozás megoszlása ügytípusok szerint
|
GVH beavat-kozáshoz kapcsolódó bírság
|
GVH beavat-kozáshoz kapcsolódó bírság megoszlása
|
Kérelem elmulasz-tása miatt kiszabott bírság
| |
36 |
15 |
23.4 |
218,5 |
50.1 |
- | |
kizsákmányoló |
16 |
7 |
10.9 |
17,5 |
4.0 |
- |
korlátozó |
14 |
5 |
7.8 |
195 |
44.7 |
- |
vegyes és egyéb |
6 |
3 |
4.7 |
6 |
1.4 |
- |
18 |
10 |
15.6 |
182,46 |
41.9 |
0 | |
horizontális |
11 |
6 |
9.4 |
122,46 |
28.1 |
0 |
vertikális |
6 |
3 |
4.7 |
60 |
13.8 |
0 |
vegyes és egyéb |
1 |
1 |
1.6 |
0 |
0.0 |
0 |
Összefonódás |
65 |
3 |
4.7 |
- |
- |
8,192 |
horizontális |
51 |
2 |
3.1 |
- |
- |
6,39 |
vertikális |
4 |
1 |
1.6 |
- |
- |
0,402 |
vegyes és egyéb |
10 |
0 |
0.0 |
- |
- |
1,4 |
Antitröszt ügyek összesen |
119 (!) |
28 (!) |
43.8 |
400,96 |
92.0 |
8,192 |
Fogyasztók döntéseinek tisztességtelen befolyásolása |
52 |
36 |
56.3 |
35 |
8.0 |
- |
fogyasztó megtévesztése |
52 |
36 |
56.3 |
35 |
8.0 |
- |
választási szabadság korlátozása |
0 |
0 |
0.0 |
0 |
0.0 |
- |
vegyes |
0 |
0 |
0.0 |
0 |
0.0 |
- |
Mindösszesen [4] |
169 (!) |
64 |
100.0 |
435,960 (!) |
100.0 |
8,192 |
Ügyek megoszlása (%) |
100,0 |
37.9 |
|
Nyomtatható verzió megtekintése PDF formátumban.
2. RÉSZLETES INFORMÁCIÓK
2.1. Fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása
|
Ügyek száma [5] |
Megoszlás (%) |
Jogsértés megállapítása |
31 |
59.6 |
Szünetelés utáni megszüntetés |
5 |
9.6 |
GVH beavatkozás összesen |
36 |
69.2 |
Egyéb megszüntetés |
16 |
30.8 |
Egyéb |
0 |
0.0 |
Ügyek összesen |
52 |
100.0 |
GVH beavatkozáshoz kötődő bírság (M Ft) |
35 |
|
Eljáráshoz kötődő bírság (eFt) |
0 |
|
Bírságkiszabással zárult ügyek száma |
17 |
|
Nyomtatható verzió megtekintése PDF formátumban.
2.2. Erőfölénnyel való visszaélés
|
Kizsákmányoló [6] |
Korlátozó [7] |
Vegyes és egyéb [8] |
Összesen [9] |
Megoszlás
|
EK-magyar keresk. érintő ügyek száma |
Jogsértés megállapítása |
4 |
5 |
3 |
12 |
33.3 |
0 |
Szünetelés utáni megszüntetés |
3 |
0 |
0 |
3 |
8.3 |
0 |
GVH beavatkozás összesen |
7 |
5 |
3 |
15 |
41.7 |
0 |
Megszüntetés (szünetelés nélkül) |
9 |
8 |
3 |
20 |
55.6 |
0 |
Egyéb |
0 |
1 |
0 |
1 |
2.8 |
0 |
Ügyek összesen |
16 |
14 |
6 |
36 |
100.0 |
0 |
Ügyek megoszlása (%) |
44.4 |
38.9 |
16.7 |
100.0 | ||
EK-magyar keresk. érintő ügyek száma |
0 |
0 |
0 |
0 | ||
GVH beavatkozáshoz kötődő bírság (M Ft) |
17,5 |
195 |
6 |
218,5 | ||
GVH beavatkozáshoz kötődő bírság megoszlása (%) |
8.0 |
89.2 |
2.7 |
100.0 | ||
Eljáráshoz kötődő bírság |
0 |
0 |
0 |
0 | ||
Bírságkiszabással zárult ügyek száma |
4 |
5 |
2 |
11 |
Nyomtatható verzió megtekintése PDF formátumban.
2.3. Versenykorlátozó megállapodások
|
Horizon-tális [10] |
Verti-kális [11] |
Vegyes [12] |
Összesen [13] |
Megoszlás (%) |
Hivatal-ból indult |
Hivatalból indult megoszlás (%) |
EK-magyar keresk. érintő ügyek száma |
Jogszerűtlen megállapodás |
5 |
2 |
0 |
7 |
38.9 |
7 |
53.8 |
0 |
Szünetelés utáni megszüntetés |
1 |
0 |
0 |
1 |
5.6 |
1 |
7.7 |
0 |
Egyedi mentesítési feltétel |
0 |
1 |
1 |
2 |
11.1 |
1 |
7.7 |
0 |
GVH aggályainak önkéntes figyelembe vétele |
0 |
0 |
0 |
0 |
0.0 |
0 |
0.0 |
0 |
GVH beavatkozás összesen |
6 |
3 |
1 |
10 |
55.6 |
9 |
69.2 |
0 |
Egyedi mentesítés |
1 |
0 |
0 |
1 |
5.6 |
0 |
0.0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
2 |
11.1 |
0 |
0.0 |
0 | |
Nem esik tilalom alá [15] |
1 |
0 |
0 |
1 |
5.6 |
0 |
0.0 |
0 |
2 |
2 |
0 |
4 |
22.2 |
4 |
30.8 |
0 | |
Egyéb megszüntetés |
0 |
0 |
0 |
0 |
0.0 |
0 |
0.0 |
0 |
Ügyek összesen |
11 |
6 |
1 |
18 |
100.0 |
13 |
100.0 |
0 |
Megoszlás (%) |
61.1 |
33.3 |
5.6 |
100.0 |
| |||
Mentesítés kérésének elmulasztása |
0 |
0 |
0 |
0 | ||||
Csoportmentesség megvonása |
0 |
0 |
0 |
0 | ||||
Hivatalból indult |
8 |
5 |
0 |
13 | ||||
Hivatalból indult ügyek megoszlása (%) |
61.5 |
38.5 |
0.0 |
100.0 | ||||
EK-magyar keresk. érintő ügyek száma |
0 |
0 |
0 |
0 | ||||
GVH beavatkozáshoz kötődő bírság (M Ft) |
122,46 |
60 |
0 |
182,46 | ||||
GVH beavatkozáshoz kötődő bírság megoszlása (%) |
67.1 |
32.9 |
0.0 |
100,0 | ||||
GVH beav. köt. bírságkiszabással zárult ügyek |
2 |
1 |
0 |
3 | ||||
A mentesítés iránti kérelem elmulasztása miatt kiszabott bírság (M Ft) |
0 |
0 |
0 |
0 | ||||
Ment. elm. miatt kiszab. bírságos ügyek száma |
0 |
0 |
0 |
0 | ||||
Eljáráshoz kapcsolódó bírság (M Ft) |
0 |
0 |
0 |
0 | ||||
Elj. kapcs.bírságos ügyek száma |
0 |
0 |
0 |
0 | ||||
Bírságkiszabással zárult ügyek |
2 |
1 |
0 |
3 |
Nyomtatható verzió megtekintése PDF formátumban.
2.4. Összefonódások
|
Horizon-tális [17] |
Verti-kális [18] |
Vegyes és egyéb [19] |
Összesen [20] |
Megoszlás (%) |
Hivatal-ból indult |
Hivatalból indult megoszlás (%) |
Elutasítás-tiltás |
0 |
0 |
0 |
0 |
0.0 |
0 |
0.0 |
Engedélyezés feltétellel |
2 |
1 |
0 |
3 |
4.6 |
0 |
0.0 |
GVH aggályainak önkéntes figyelembe vétele |
0 |
0 |
0 |
0 |
0.0 |
0 |
0.0 |
GVH beavatkozás összesen |
2 |
1 |
0 |
3 |
4.6 |
0 |
0.0 |
Egyéb elutasítás |
1 |
0 |
0 |
1 |
1.5 |
0 |
0.0 |
Engedélyezés |
44 |
3 |
9 |
56 |
86.2 |
3 |
60.0 |
2 |
0 |
1 |
3 |
4.6 |
1 |
20.0 | |
Egyéb megszüntető |
2 |
0 |
0 |
2 |
3.1 |
1 |
20.0 |
Ügyek összesen |
51 |
4 |
10 |
65 |
100.0 |
5 |
100.0 |
I. fázisban meghozott határozat |
42 |
3 |
10 |
55 |
| ||
II. fázisban meghozott határozat |
9 |
1 |
0 |
10 | |||
Megoszlás (%) |
78.5 |
6.2 |
15.4 |
100.0 | |||
Kérelem elmulasztása |
7 |
1 |
3 |
11 | |||
Hivatalból indult |
4 |
0 |
1 |
5 | |||
Hivatalból indult ügyek megoszlása (%) |
80.0 |
0.0 |
20.0 |
100.0 | |||
Engedélykérés elmulasztása miatt kiszabott bírság (M Ft) |
6,39 |
0,402 |
1,4 |
8,192 | |||
Engedélykérés elmulasztása miatt kiszabott bírság megoszlása (%) |
78.0 |
4.9 |
17.1 |
100.0 |
Jegyzetek
-
A GVH beavatkozás ügytípusonként eltérő jellegű határozatokat jelenthet:
- jogsértés megállapítását: valamennyi ügytípusnál (nem vettük azonban figyelembe az összefonódás engedélyezése és a mentesítés iránti kérelem elmulasztását, amely bár jogsértés, önmagában az itt használt értelemben nem számít GVH beavatkozásnak - figyelem, ez a körülmény befolyásolja a jogsértések számát és a kivetett bírságösszeg nagyságát is!!)
- szünetelés utáni megszüntetést: valamennyi ügytípusnál (kivéve az összefonódásokat)
- mentesség meg nem adását: versenyt korlátozó megállapodások esetében
- összefonódás megtiltását (az engedély megtagadását): összefonódások ill. megállapodások esetében
- feltétel szabását: versenyt korlátozó megállapodások, és összefonódások esetében
- a GVH aggályainak önkéntes figyelembe vételét az összefonódások ill. megállapodások esetében -
(!) Két alkalommal két ügytípushoz tartozó kérdésben született határozat. A Vj-073/2001-es ügyben versenykorlátozó megállapodás és erőfölénnyel való visszaélés miatt is szabott ki bírságot a Versenytanács. A Vj-060/2002-es ügyben szintén versenykorlátozó megállapodás és erőfölénnyel való visszaélés ki nem zárhatósága kapcsán került sor a vizsgálatra, itt azonban nem állapított meg jogsértést. Ezt a két ügyet tehát az erőfölényes illetve megállapodásos táblák is tartalmazzák. Ezért a Tpvt szerint hozott határozatok száma 169 és nem az ügytípusonkénti egyszerű összegként adódó 171!. Ez az oka annak is, hogy az antitröszt ügyek száma valójában nem a halmozódást tartalmazó 119, hanem 117. Ebből következik továbbá, hogy GVH beavatkozásra antitrösztös ügyekkel kapcsolatban 27 esetben, összesen pedig 63 esetben került sor.
Ezentúl két esetben, a Vj-047/2002-es (Elmka), illetve a Vj-53/2002-es (Rába Járműipari Holding) ügyben nem a Tpvt, hanem a Vtv. szerint járt el a GVH, ezeket az ügyeket a táblázatok nem tartalmazzák. Mindkét ügy erőfölényesként indult, utóbbinál 1 millió Ft-os bírság kivetésére került sor. -
Két alkalommal két ügytípushoz tartozó kérdésben született határozat. A Vj-073/2001-es ügyben versenykorlátozó megállapodás és erőfölénnyel való visszaélés miatt is szabott ki bírságot a Versenytanács. A Vj-060/2002-es ügyben szintén versenykorlátozó megállapodás és erőfölénnyel való visszaélés ki nem zárhatósága kapcsán került sor a vizsgálatra, itt azonban nem állapított meg jogsértést. Ezt a két ügyet tehát az erőfölényes illetve megállapodásos táblák is tartalmazzák. Ezért a Tpvt szerint hozott határozatok száma 169 és nem az ügytípusonkénti egyszerű összegként adódó 171!. Ez az oka annak is, hogy az antitröszt ügyek száma valójában nem a halmozódást tartalmazó 169, hanem 167. Ebből következik továbbá, hogy GVH beavatkozásra antitrösztös ügyekkel kapcsolatban 27 esetben, összesen pedig 63 esetben került sor.
Ezentúl két esetben, a Vj-047/2002-es (Elmka), illetve a Vj-53/2002-es (Rába Járműipari Holding) ügyben nem a Tpvt, hanem a Vtv. szerint járt el a GVH, ezeket az ügyeket a táblázatok nem tartalmazzák. Mindkét ügy erőfölényesként indult, utóbbinál 1 millió Ft-os bírság kivetésére került sor. -
(!) Két alkalommal két ügytípushoz tartozó kérdésben született határozat. A Vj-073/2001-es ügyben versenykorlátozó megállapodás és erőfölénnyel való visszaélés miatt is szabott ki bírságot a Versenytanács. A Vj-060/2002-es ügyben szintén versenykorlátozó megállapodás és erőfölénnyel való visszaélés ki nem zárhatósága kapcsán került sor a vizsgálatra, itt azonban nem állapított meg jogsértést. Ezt a két ügyet tehát az erőfölényes illetve megállapodásos táblák is tartalmazzák. Ezért a Tpvt szerint hozott határozatok száma 169 és nem az ügytípusonkénti egyszerű összegként adódó 171!. Ez az oka annak is, hogy az antitröszt ügyek száma valójában nem a halmozódást tartalmazó 169, hanem 167. Ebből következik továbbá, hogy GVH beavatkozásra antitrösztös ügyekkel kapcsolatban 27 esetben, összesen pedig 63 esetben került sor.
Ezentúl két esetben, a Vj-047/2002-es (Elmka), illetve a Vj-53/2002-es (Rába Járműipari Holding) ügyben nem a Tpvt, hanem a Vtv. szerint járt el a GVH, ezeket az ügyeket a táblázatok nem tartalmazzák. Mindkét ügy erőfölényesként indult, utóbbinál 1 millió Ft-os bírság kivetésére került sor. -
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
Hivatalból indított eljárás esetén formailag megszüntető határozat.
-
Hivatalból indított eljárás esetén formailag megszüntető határozat.
-
Hivatalból indított eljárás esetén formailag megszüntető határozat.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
A táblázatokban azon ügyek esetében, melyekben egyszerre több kérdésben születik döntés, az adott ügy a legerősebb típusú GVH-beavatkozás sorában jelenik meg.
-
Hivatalból indított eljárás esetén formailag megszüntető határozat.