Társoldalak
GVH Versenykultúra-fejlesztés
OECD
Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat
penzSztar

További hírek

A Gazdasági Versenyhivatal javaslatai a bankkártya-elfogadás ösztönzésére

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nem tárt fel olyan piaci zavart a bankkártya-elfogadás piacán, amely versenyfelügyeleti eljárás megindítását alapozná meg, ám azonosított a versenyviszonyokat is érintő piaci problémákat – egyebek között ez szerepel abban a dokumentumban, amelyben a GVH a bankkártya-elfogadás piacán folytatott ágazati vizsgálatának eredményét teszi közzé, és javaslatokat is megfogalmaz.

Magyarországon még ma sem elég széles körű a bankkártyás fizetés, pedig a készpénzhasználat csökkenése hatékonyan járulhatna hozzá a szürkegazdaság visszaszorításához. A GVH ezért ágazati vizsgálatban tekintette át azokat a tényezőket, amelyek akadályozhatják a bankkártya-elfogadás terjedését, illetve azokat a módokat, amelyekkel ezen akadályok leküzdhetők a piaci szereplők, illetve az állami szabályozás segítségével.

A hatóság jelentése szerint 2013 és 2018 első negyedéve között jelentősen nőtt a bankkártyát elfogadó kereskedők száma, és az egy bankkártyára jutó tranzakciók száma is egyre közelíti az uniós átlagot. A kártyát elfogadó kereskedők száma azonban rendkívül alacsony hazánk egyes területein, és még mindig erős a magyar fogyasztók kötődése a készpénzes fizetéshez.

Az elmúlt években a bankkártya-elfogadás terjedését ösztönözte a bankközi jutalék jogszabályban történő maximalizálása, illetve a Pénzügyminisztérium POS termináltelepítési programja.

A bankközi jutalék csökkentése – az ágazati vizsgálat szerint – általánosságban enyhíttette a kereskedők díjterhelését, azonban a csökkentés mértéke a kereskedő vállalkozások méreteitől is függ. A legkisebb kereskedők elfogadási költségei ugyan jelentősen mérséklődtek, forgalomhoz viszonyítva azonban még mindig az e kategóriába tartozók díjterhelése a legnagyobb. Az arányosan magasabb díjakat részben méretgazdaságossági okok magyarázzák, valószínűsíthető azonban, hogy a további különbségek a kereskedők közötti eltérésekből adódnak – alkupozíciójukat, illetve tudatosságukat tekintve. A GVH ezért programok indítását javasolja a kereskedői tudatosság növelésére.

A tranzakciószámmal arányos díjak – amelyek a vizsgált időszakban emelkedést mutattak – szintén elsősorban a kisebb tranzakciókat lebonyolító, kisméretű kereskedőket érintik hátrányosan, ezért a GVH e díjak minimalizálását, illetve megszüntetését javasolja.

A POS termináltelepítési program is hozzájárult ahhoz, hogy jelentősen csökkenjenek a legkisebb forgalmú kereskedők (negyedévente 1 millió Ft alatti kártyás forgalmat lebonyolítók) elfogadói költségei. Viszont az ennél eggyel nagyobb kategóriába eső kereskedők (negyedévente 1-2,5 millió Ft kártyás forgalmat lebonyolítók) díjai növekedtek. Utóbbi oka lehet, hogy számos olyan kereskedő van, aki már rendelkezett POS terminállal a program meghirdetésekor, így nem tudott pályázni a támogatásra, de alacsony alkuereje miatt magas elfogadói költségekkel szembesült. A GVH javasolja a program kiterjesztését a kereskedők e körére is.

Az ágazati vizsgálat részeként végzett piackutatásban a megkérdezett kereskedők a bankkártya-elfogadás hátrányai között említették, hogy csak napokkal később jutnak hozzá a vásárlások ellenértékéhez. A GVH ezért javasolja az elfogadó bankoknak, hogy a jelenleginél gyorsabban írják jóvá a bankkártyás tranzakciók ellenértékét.

A GVH továbbá megfontolásra javasolja a bankkártya-elfogadás, illetve a bankkártya-használat népszerűsége növelését adópolitikai eszközökkel is.

A GVH ágazati vizsgálatához számos piaci szereplő és állami szervezet nyújtott segítséget adatszolgáltatással és észrevételekkel. A hatóság bízik abban, hogy vizsgálatával hozzájárul a bankkártya-elfogadás további terjedéséhez, így is segítve a készpénzhasználat csökkentéséhez fűződő közcél elérését.

Budapest, 2019. július 18.

Gazdasági Versenyhivatal

 

Információ a sajtó részére:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail:
http://www.gvh.hu

Nyomtatható verzió PDF formátumban

Megtévesztheti a fogyasztókat a „csokiszolárium”

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Chocolate Brown szolárium franchise hálózatot üzemeltető Sun System Kft. ellen, mert úgy véli, hogy a vállalkozás a „Csokicső” szoláriumcsövek reklámozásakor megsérthette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.

A Chocolate Brown szoláriumok népszerűsítésére alkalmazott üzenetek azt a benyomást kelthették a fogyasztókban, hogy azokkal egészséges, az emberi szervezetet nem károsító módon barnulhatnak. A GVH azonban valószínűsíti, hogy a „Csokicsővel” működő szoláriumok reklámjaiban nem megalapozottan, a fogyasztók megtévesztésére alkalmas módon kerülnek feltüntetésre az olyan állítások, mint az „egészséges”, „bőrkímélő” és „1,7 perc alatt 1000NE D-vitamin!”.

A GVH fogyasztóvédelmi gyakorlatában folyamatosan figyelemmel követi az egészségre gyakorolt hatásokkal és az egészség védelmével kapcsolatos reklámok ígéretét, mivel azok erőteljesen befolyásolják a fogyasztók döntéseit.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/25/2019.

Budapest, 2019. július 15.

Gazdasági Versenyhivatal

 

Információ a sajtó részére:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail:
http://www.gvh.hu

Nyomtatható verzió PDF formátumban

Az Airbnb módosítja gyakorlatát az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok közös fellépése eredményeként

Az Európai Bizottság bejelentette, hogy a szálláshelyek online piacterét üzemeltető Airbnb az uniós fogyasztóvédelmi hatóságokkal folytatott tárgyalások nyomán továbbfejlesztette és teljes mértékben egyértelművé tette fogyasztói ajánlatainak megjelenítését, összhangba hozva azokat az uniós jogi normákkal.

Az Európai Unió, illetve Norvégia és Izland nemzeti hatóságait összefogó Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) az Európai Bizottság támogatásával és a norvég fogyasztóvédelmi hatóság koordinálásával közösen értékelte az Airbnb tevékenységét és szolgáltatási feltételeit.

Az Európai Bizottság most bejelentette: az Airbnb a tárgyalások eredményeként minden olyan elvárásnak eleget tett, amelyet a Bizottság és a nemzeti hatóságok megfogalmaztak. A vállalkozás így összhangba hozta gyakorlatát és feltételeit az uniós fogyasztóvédelmi szabályokkal.

A fontosabb fejlesztések és változások a következők:

  • Szálláskeresésnél konkrét időpont megadásakor a találati oldalon mindig a teljes ár jelenik meg, az alkalmazandó kötelező díjakkal és illetékekkel (például szolgáltatási díjakkal, takarítási díjakkal és helyi adókkal) együtt. A későbbi oldalakon nem bukkanhatnak fel újabb kötelező díjak.

  • Az Airbnb egyértelműen feltünteti, hogy az adott szállást magán- vagy hivatásos szállásadó kínálja-e.

  • A cég az Európai Bizottság online vitarendezési platformjára vezető, könnyen hozzáférhető linket helyez el honlapján, valamint feltünteti a viták rendezéséhez szükséges információkat.

A vállalkozás egyúttal felülvizsgálta szolgáltatási feltételeit is, amelyekben ezentúl:

  • egyértelműen kimondja, hogy a felhasználók a lakóhelyük (országuk) szerint illetékes bírósághoz fordulhatnak az Airbnb-vel kapcsolatos ügyekben;

  • elismeri, hogy a felhasználóknak alapvető joguk beperelni a szállásadót személyes vagy egyéb kár esetén;

  • vállalja, hogy nem változtatja meg egyoldalúan a feltételeket anélkül, hogy erről előzetesen ne tájékoztatná egyértelműen a fogyasztókat, és ne adna számukra lehetőséget szerződésük felmondására.

Hazánkban a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálta az Airbnb fogyasztóknak nyújtott tájékoztatásait. Az eljárás végül a cég kötelezettségvállalásával zárult 2018-ban, amely alapján a társaság módosította a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatásait a díjaival kapcsolatosan. Az Airbnb többek között vállalta – eleget téve a magyar hatóság előírásának –, hogy

  • magyar nyelvű weboldalain a fogyasztók az utazás dátumának megadása után a teljes, valamennyi díjtételt (pl. a takarítási díjat és a további vendég után fizetendő díjakat) tartalmazó árat látják;

  •  az utazás dátumának megadása nélküli kereséskor a fogyasztók az ár értelmezését segítő, figyelmeztető üzenetet látnak arról, hogy a teljes árat – amelyet idegenforgalmi jellegű adók is növelhetnek – a dátum és a vendégek számának megadását követően ismerhetik meg.

A vállalások kiterjedtek továbbá a pénzváltásból és a kerekítésből adódó eltérések megszüntetésére is.

Az Európai Bizottság sajtóközleményét a közös fellépés eredményéről a Bizottság honlapján olvashatják.

A magyar versenyfelügyeleti eljárás eredményéről a Gazdasági Versenyhivatal honlapjáról tudhatnak meg többet.

Budapest, 2019. július 12.

Gazdasági Versenyhivatal

 

Információ a sajtó részére:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail:
http://www.gvh.hu

Nyomtatható verzió PDF formátumban

10 millió forintos versenyhivatali bírság egy tápszer jogsértő reklámozásáért

Jogsértő kereskedelmi gyakorlat miatt marasztalta el a Gazdasági Versenyhivatal a Brand Up Pharma Kft.-t, a „COLIEF cseppek” speciális gyógyászati célra szánt tápszer hazai forgalmazóját.

A GVH a Colief cseppek kereskedelmi kommunikációjának vizsgálatakor megállapította, hogy az ágazatra vonatkozó szabályok alapján jogszerűtlenek a reklámokban szereplő ígéretek, melyek szerint a szer többek között enyhíti, illetve segít elkerülni a csecsemőkori hasfájás (kólika) tüneteit, így hatékonyan csökkenti a sírásos órák számát, a fájdalmat és egyéb panaszokat.

Az európai uniós szabályozás alapján az élelmiszerekkel kapcsolatos, egészségre vonatkozó állítások csak akkor tehetők, ha azokat az Európai Bizottság engedélyezte.

Ugyan egy gyártó kérelmezte, hogy az Európai Bizottság vegye fel az engedélyezett állítások uniós listájára, hogy „a Colief laktázenzim csökkenti a laktóz mennyiségét a csecsemők táplálékában, és a táplálékuk teljes laktóztartalmának hatékony megemésztésére nem képes, hascsikarásos csecsemőknél mérsékli a laktóz nem megfelelő emésztésének következményeit”, de ezt a Bizottság tudományos szakvélemények alapján 2016-ban elutasította, így alkalmazása jogsértő.

A GVH a Brand Up Pharma magatartásának megítélésekor súlyosító körülményként vette figyelembe az érintett célcsoport, azaz a kólikától szenvedő csecsemők szüleinek sérülékenységét és speciális érzékenységét. A hatóság ugyanakkor enyhítő körülményként tekintett arra, hogy a vállalkozás még a versenyfelügyeleti eljárás előtt önként változtatott kifogásolt magatartásán, illetve vezetője célzott, a magatartás versenyfelügyeleti megítélésével kapcsolatos képzésen vett részt. A Hivatal így 10 millió forint bírságot szabott ki a cégre.

Az uniós ágazati szabályozás mára ennél is szigorúbbá vált: a 2019 februárjától alkalmazandó normák szerint speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerekkel kapcsolatban egyáltalán nem lehet tápanyag-összetételre és egészségre vonatkozó állításokat tenni (a csecsemők táplálkozási igényeinek kielégítésére szolgáló, speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek esetén 2020 februárjától lép életbe a szigorúbb szabályozás).

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/7/2018.

Budapest, 2019. július 9.

Gazdasági Versenyhivatal

 

Információ a sajtó részére:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail:
http://www.gvh.hu

Nyomtatható verzió PDF formátumban

Nyaraljon okosan! - A Versenyhivatal gyakorlati tanácsai utazók számára a fogyasztói kellemetlenségek megelőzésére

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tájékoztatókkal segíti a fogyasztókat a nyári szezonban. A tudatos vásárlást segítő összeállításokért érdemes követni a hatóság közösségi oldalát is.

A GVH rövid összefoglalókban nyújt segítséget repülőjegy-vásárláshoz, utazási irodák programjainak kiválasztásához, online szállásfoglaláshoz, valamint bel- és külföldi autóbérléshez. A fogyasztók így könnyebben kerülhetik el a félrevezető tájékoztatásokat, illetve a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket. Az összefoglalók a Hivatal Facebook oldalán is elérhetők, így az érdeklődők egyszerűen értesülhetnek a hatóság legfontosabb tapasztalatairól.

Többek között az alábbiakra érdemes figyelni a gondtalan nyaralás érdekében:

  • Az utazási irodák ajánlatainál ellenőrizzük még az utazás lefoglalása előtt, hogy pontosan mit tartalmaz az ár (pl. belépők, programok, illetékek), illetve hol helyezkedik el a szállás;

  • Repülőjegy-vásárlás előtt ellenőrizzük, hogy a repülő fedélzetére milyen típusú és méretű poggyászok vihetők fel ingyenesen, szükséges-e a repülőtérre érkezés előtt online bejelentkeznünk, illetve a feltüntetett jegyár minden költséget tartalmaz-e (repülőtéri illeték, ülőhelyfoglalás díja);

  • Online szállásfoglalásnál nézzünk utána a korábbi vendégek tapasztalatainak és észrevételeinek (értékeléseinek), illetve a foglalás lemondása feltételeinek arra az esetre, ha változnának a terveink;

  • Autóbérlés előtt ellenőrizzük, hogy a szolgáltatás ára tartalmaz-e extrákat (pl. gyermekülés, GPS, casco biztosítás, stb.), továbbá járjunk el körültekintően a bérelt gépjármű átvételekor is, nézzük át az egész járművet és ragaszkodjunk hozzá, hogy az összes már meglévő hiba (karcolás, sérülés) jelenjen meg megjegyzésként a bérleti szerződésben.

A GVH szándéka, hogy a honlapján és a közösségi oldalain közzétett tájékoztatókban segítséget nyújtson a fogyasztóknak az őket leggyakrabban érintő területeken és témakörökben. A hatóság „Gondolja végig higgadtan!” című, rendszeres ismertetősorozatának célja, hogy a vásárlók felismerjék és elkerüljék a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokat, így tudatosan dönthessenek.

Budapest, 2019. július 5.

Gazdasági Versenyhivatal

 

Információ a sajtó részére:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail:
http://www.gvh.hu

Nyomtatható verzió PDF formátumban

További hírek

Legfrissebb események